Аналог психоделіка знизив тягу залежних мишей до алкоголю та героїну

Американські вчені створили синтетичний аналог природної психоактивної речовини, яка позбавлена галюциногенних та токсичних властивостей, однак зберегла свою терапевтичну дію. Сполука, названа табернанталогом, допомогла піддослідним мишам лікуватися від алкогольної та героїнової залежності, а також проявила антидепресивний ефект. Про це написали вчені у журналі Nature.

Нервові клітини. Lindsay Cameron / UC Davis

Навіщо нам психоделіки?

Багато вчених вважають психоделіки одними з найпотужніших препаратів, які можуть впливати на роботу мозку. Зараз науковці дедалі частіше звертають на них увагу в надії відшукати нові медикаментозні засоби для лікування психічних та нервових розладів. Приміром, галюциноген диметилтриптамін у дослідах на мишах показав сильний вплив на утворення нових нейронів у головному мозку та здатність покращувати пам’ять і мислення. А псилоцибін допоміг пацієнтам побороти важкість та кількість нападів мігрені, а також зменшив симптоми великого депресивного розладу. Водночас такі препарати часто мають серйозні побічні ефекти, як-от галюцинації та токсичність. Дослідники з Каліфорнійського університету вирішили перевірити, чи зможуть вони зберегти корисні властивості психоделіків, позбавивши їх небажаних ефектів.

Яку речовину вивчали?

Вчені звернули увагу на сполуку ібогаїн — це алкалоїд, який міститься в африканській рослині Tabernanthe iboga. Чимало розповідей стосується здатності речовини лікувати різні залежності, приміром, алкогольну або героїнову. Однак вчені занепокоєні побічними діями психоделіка, тому в новій роботі застосували функціонально-орієнтований синтез, щоб визначити, яка частина молекули ібогаїну відповідальна за терапевтичні структурні зміни в мозкові. На основі цього вони створили водорозчинну речовину, яка не має галюциногенних та токсичних властивостей, але в решті є аналогом ібогаїну. Синтетичну молекулу назвали табернанталогом.

Як діє нова сполука?

Ефект від табернанталогу вчені перевірили на мишах із алкогольною та героїновою залежністю. Всього одна доза препарату сприяла зниженню тяги мишей до алкоголю та героїну. Навіть у тих випадках, коли тваринам нагадували про їхню залежність, миші переважно уникали рецидивів. Що важливіше, схоже, піддослідні таки не мали галюцинацій та ознак отруєння після приймання табернанталогу, проте кількість зв’язків між клітинами їхнього головного мозку помітно зросла.

Науковці також виявили в речовини антидепресивні властивості. Після того, як мишей змушували плавати протягом шести хвилин, що є для них стресовою подією, доза табернанталогу допомогла їм заспокоїтися.

Автори дослідження сподіваються, що їхня робота допоможе у створенні безпечних та ефективних аналогів наявним препаратам, які зможуть лікувати одразу кілька різних станів.

Фото в анонсі: The Gallopin' Gaucho, 1928