Алгоритм штучного інтелекту високо оцінив мімікрію комах під павуків-стрибунів

Мімікрія нічних метеликів та мух, хоч і часткова, але виявилася достатньою, щоб ввести в оману павуків-стрибунів і вдати з себе одного з них. Це показало дослідження з аналізом зображень алгоритмами штучного інтелекту, які майже не відрізнили фотографії з комахами та павуками, яких комахи намагаються обманути. Про дослідження у журналі Behavioural Processes пише New Scientist.

Метелик, що мімікрує під павука-стрибуна. Thomas Shahan

Метелик, що мімікрує під павука-стрибуна. Thomas Shahan

Як перевіряли схожість?

І до цього часу науковці неодноразово помічали, що деякі осетницеві, або справжні плодові мухи (Tephritidae), та молі з родини хореутид (Choreutidae) своїм строкатим забарвленням дещо нагадують павуків-стрибунів. На подібність вказували, зокрема, схожі на великі очі павуків візерунки на крилах комах, а також їхні рухи, що імітують рухи хижака, відлякуючи його. Однак людський розум схильний бачити закономірності та особливі візерунки навіть там, де їх немає, тому невідомо, чи так само помічають подібність до павуків-стрибунів самі павуки. Допомогти розібратися у цьому може технологія штучного інтелекту. Її алгоритми здатні аналізувати тисячі зображень та вказати, чи є в них закономірності та подібності. Тому вчені Університету Геттінгену та Веракрузького університету дали алгоритмам проаналізувати понад тисячу фотографій комах та павуків, викладених на таких сервісах цивільної науки як iNaturalist. Серед тварин були і вісім видів комах, які вважається, що мімікрують під павуків.

Що вказав аналіз штучним інтелектом?

Три види комах-обманщиків алгоритм відніс із більш ніж 90-відсотковою точністю до павуків-стрибунів — середземноморську плодову муху (Ceratitis capitata), сіноїда Cymatopsocus enderleini та міль Olethreutes arcuella. Ще чотири види алгоритм визначив, що з більшою ймовірністю це павук-стрибун, ніж ні. Однак важлива роль виявилася у тому, з якого кута показана комаха. Наприклад, плодова муха була на 95 відсотків схожа на павука-стрибуна, якщо дивитися на неї збоку, але нагадувала павука з імовірністю всього 28 відсотків з інших кутів. Вчені пояснюють цю часткову мімікрію тим, що вона працює з того боку, з якого зазвичай до комахи наближається павук.

Також, змінюючи фотографії, щоб вони відповідали зоровому сприйняттю різних видів тварин, вчені довели, що обман комах найкраще спрацьовує на павуках-стрибунах, а на осах, наприклад, малоефективний. Так дослідження показало, що комахи нагадують павуків не лише з людського погляду.

• Іноді павуки-стрибуни й самі мімікрують під комах. Наприклад, павук Siler collingwoodi вдає з себе мураху, але теж лише частково, що рятує його одночасно і від богомолів, і від інших павуків.