Як підвищити навчальну мотивацію та залучення до дистанційного освітнього процесу
Останніми роками учні опинилися у ситуації, коли контролю з боку школи стало значно менше. А вчителі зіткнулися з тим, що учні не занурюються у роботу. У ситуації дистанційного навчання без особистого спілкування губляться зв'язки, слабшають стосунки, обриваються емоції, на які ми зазвичай спираємося в аудиторії. Вчителю важче встановлювати контакти з учнями. І головне – такий формат взаємодії диктує нові вимоги до організації ефективного навчального процесу, який стимулює мислення, творчість, який підтримує ініціативу та розвиває компетентність. В такій ситуації збільшується звернення учнів до сайтів готових домашніх завдань, як https://vidminny.com/ і з цим теж треба правильно працювати.
Найціннішим в такій ситуації є мотивація школярів до навчання. Переважну частину часу учень опановує матеріал самостійно, а це вимагає зосередженості, зібраності та бажання. Під час дистанційного навчання, звичні для офлайн освіти мотиваційні фактори не працюють.
Які мотиваційні фактори працюють в офлайн навчанні?
- Позитивна оцінка роботи дитини від батьків та вчителів.
- Заохочення, як матеріальне так і нематеріальне.
- Страх можливої невдачі чи негативної оцінки.
- Можливість реалізувати себе.
Учні, які позитивно відгукуються про новий формат, стверджуючи, що зараз вони більше встигають, мають більше можливостей для саморозвитку та самонавчання – і їм це подобається. Звичайно, є й ті, які не включені в навчання та відчувають труднощі, пов'язані з нестачею вольової саморегуляції. Для таких учнів новий формат виявляється великою ношею. Їм зовсім непросто впоратися, їм важко організуватись, не маючи реального чи візуального контакту.
Не замовчуйте питання ГДЗ - готових домашніх завдань
Не можна замовчувати питання готових відповідей, або просто забороняти їх. Мотивований учень отримає лише користь від подібних ресурсів. Треба пояснити правильний алгоритм роботи з ГДЗ та наслідки бездумного списування. Правильний алгоритм роботи наступний:
- Самостійне опрацювання домашнього завдання.
- Порівняння власної відповіді з відповіддю з ГДЗ.
- В разі виявлення розбіжностей - провести роботу над помилками та повторити матеріал.
Найчастіше ресурсами готових домашніх завдань користуються учні 10 та 11 класів. Дистанційне навчання та зростання навантажень, призводять до небажання занурюватися у навчальний процес. Саме тому правильна мотивація виходить не перший план.
Види мотивації навчальної діяльності
Педагогічні психологи виділяють два характерні типи мотивації: внутрішню та зовнішню. Внутрішня мотивація виникає з бажання навчитися чогось для самореалізації, оволодіння предметом, цікавістю до нього самого. Зовнішня мотивація випливає з бажання досягти успіху задля досягнення результату та демонстрації його оточуючим з метою отримання визнання, винагороди чи уникнення проблем. Найбільш продуктивна стратегія викладання у тому, щоб підтримувати внутрішню мотивацію, тобто цікавість та ентузіазм учня.
Отже, давайте наведемо стратегії, які зможуть допомогти вчителю підтримувати продуктивні форми мотивації під час дистанційного навчання:
- заохочуйте залученість та активну участь;
- внутрішня мотивація тримається відчутті компетентності - підкріплюйте його;
- підтримуйте потребу в автономії та свободі;
- підтримуйте сьогоднішні потреби учнів, їх стан та настрої;
- забезпечте своєчасний зворотний зв'язок;
- давайте конструктивний та персоналізований зворотний зв'язок про виконання завдання;
- намагайтеся, за можливістю, ретельно спланувати та організувати заняття;
- забезпечте легкий доступ до навчальних ресурсів;
- підтримуйте у дітей відчуття "Я зможу";
- зберігайте інтерес - ентузіазм заразний.
Наберіться терпіння – результат прийде не одразу. Адже в культурі навчального процесу, яка склалася, учні звикли роботу, яку виконують вдома, робити не для себе, а для вчителя. Таке ставлення вони перенесли і на дистанційне навчання. Тому, якщо можна не працювати чи попрацювати напівсили, учні цим скористаються.
Чинники підвищення навчальної мотивації
Давайте тепер розглянемо фактори, що впливають на залучення учня до навчальної роботи.
1. Право не розуміти та помилятися.
Страх помилитися та відчути дискомфорт, пов'язані з нерозумінням теми, утримують учня від залучення до навчальної роботи.
Зіткнутися з нерозумінням, помилятися, ставити питання, отримувати зворотний зв'язок, коригувати розуміння — це означає вчитися. І якщо учень це розуміє, то до помилок він ставиться як до частини розвитку. Якщо робота учня полягала в тому, щоб виконати правильно завдання або правильно відповісти на запитання, а зроблені помилки вели до зниження оцінки, він боятиметься помилок і намагатиметься уникати роботи над завданнями.
Учням важливо розуміти, що коли важко, незрозуміло, багато помилок, це нормально. І для того, щоб з цим впоратися, є вчитель та однокласники.
2. Відчуття, що ти не впораєшся.
Мотивація до роботи з'являється тоді, коли учень розуміє, що впорається із завданням. Коли учень не розуміє, з якого боку підійти до нього, швидше за все, воно залишиться невиконаним. Для залучення учня продумуємо систему підтримки. Можливо, це будуть короткі інструкції, підказки, самоперевірки, чат для питань, пояснення за допомогою відео чи аудіозв'язку тощо.
3. Розуміння сенсу роботи, яку виконуєш.
Якщо учень виконує роботу, тому що так треба вчителю, він шукатиме спосіб її не зробити або зробити так, щоб на це менше витратити часу.
Отже, висновок: доносьте до учнів зміст виконуваної роботи та під час складання завдань враховуйте їхню думку. У цьому випадку ви не почуєте «... та навіщо мені це треба?» і залучення в роботу підвищиться.
4. Наявність вибору. Вибір – свобода.
Коли учень робить свій вибір, він бере і відповідальність за нього. Звідси випливає, що ймовірність того, що роботу буде виконано, зростає. Можна запропонувати вибір у завданнях за рівнем складності, способів виконання роботи, у кількості завдань тощо. Головне, щоб учень розумів, що має вибір.
5. Подання навчального матеріалу.
Сучасних учнів не залучити до сухого тексту підручника. Для залучення потрібен інтерактив або сторітелінг (це інформація, подана через історію, притчу, байку або анекдот).
Цікавий факт.
Казка «Чудова подорож Нільсона з дикими гусаками» була написана як підручник з географії для шведських школярів. Проте Міністерство освіти Швеції не пропустило казку як підручник, бо вирішило, що підручник не може бути таким цікавим.
Висновок: навчальні матеріали можуть бути цікавими. Продумуйте подачу матеріалу. Це можуть бути короткі навчальні відео, програми для самоперевірки, інтерактивні робочі аркуші (про них ми розповімо докладніше в інших статтях) та безліч інших варіантів, які додадуть динаміки та інтерактиву.
6. Розуміння, що не один.
Потрібно зрозуміти, що навчальний процес – це командна гра. Коли учень розуміє, що вчитель зацікавлений у розвитку учня, що у шкільному просторі ми вчимося одне в одного, що немає конкуренції та ворожнечі, він починає проявляти активність.
P.S.
Іноді здаватиметься, що ви просто не можете зробити все досить добре. Але позбавтеся невпевненості в собі, продовжуйте бути наставником, який ділиться, слухає, спрямовує та підтримує. Якщо ви готувалися і докладали зусиль, цього цілком достатньо. Пам'ятайте, ефект прийде не відразу – неможливо відразу змінити парадигму, сформовану роками. Але результат буде остаточним та безповоротним! А основою вашого авторитету стане визнання учнями вашої лідерської (напрямної, допомагаючої, провідної) позиції.