Відео дня. Як складали перше в історії фото чорної діри з центру нашої галактики

Сьогодні ми отримали фото, яке має всі шанси стати астрономічним знімком року — перше в історії зображення тіні надмасивної чорної діри з центру нашої власної галактики. Стрілець А* і яскраве кільце речовини навколо вдалося сфотографувати з восьми обсерваторій у шести точках світу, яких об'єднали в один Телескоп горизонту подій. Зображення є збірним — Телескоп попрацював кілька ночей у квітні 2017, а вчені збирали це у знімок протягом п'яти років. А ось як це відбувалося.

C. M. Fromm (University Würzburg, Germany), L. Rezzolla (University Frankfurt, Germany), EHT Collaboration

На відео порівнюють процес «збирання» зображень тіней Стрільця А* з нашого Чумацького Шляху та чорною дірою з еліптичної галактики Мессьє 87. Остання у півтори тисячі разів масивніша за нашу, а тому газ навколо неї обертається повільніше: у масштабі від днів до тижнів на відміну від Стрільця А*. У відео ESO порівнює це зі зніманням гірського масиву у Східних Альпах. Зліва — як день біля Стрільця А8, а справа — всього кілька хвилин для М87.

Перший прямий візуальний доказ існуванню у центрі Чумацького Шляху надмасивної чорної діри. Її масу оцінюють як чотири мільйони Сонць. EHT Collaboration

Різні зображення Стрільця А*, отримані у ході спостережень, об'єднали у чотири кластери, з яких отримали середнє зображення — власне саме перше в історії фото тіні цього об'єкта. Зверніть увагу, що середні зображення з усіх кластерів фото для М87 майже не відрізняються.

ESO and Digitized Sky Survey 2. Acknowledgment: Davide De Martin and S. Guisard

А це — власне центр Чумацького Шляху, де живе Стрілець А*. Все зображення наповнене величезною кількістю зірок, але набагато більше залишається прихованим за хмарами пилу і розкривається лише на інфрачервоних зображеннях. Цим, до речі займається величезний комплекс телескопів MeerKAT.

Порівняння зображень М87 і Стрільця А*. EHT Collaboration