Курчата, які вилупилися з інкубованих при світлі яєць, навчилися рахувати зліва направо краще за тих, яких інкубували в темряві. Це пов’язують із тим, що під час інкубації при світлі в курей відбувається розподіл функцій мозку між двома півкулями. Це відкриття свідчить на користь того, що здатність до лічби з одного боку в інший може закладатися на нейрологічному рівні, а не під впливом культури, як у людей. Дослідження опублікували в журналі eLife.

Ілюстрація того, як перевіряли здатність курчат рахувати, використовуючи обидва ока чи одне з них. Rugani et al. / eLife, 2025

Як перевіряли математичні здібності курчат?

Триденних курчат науковці навчили клювати четверту зліва в ряду з десяти пластикових кришечок для отримання їжі як винагороди. Після цього навчання дослідники порівнювали вправність курчат, яких інкубували при світлі та в темряві, у виборі правильної кришечки. Курчата, яких інкубували при світлі, значно частіше правильно обирали кришечку, хоча іноді також обирали другу зліва кришечку частіше, ніж можна пояснити випадковістю.

У подальших експериментах науковці змінили орієнтацію ряду з кришечок, розвернувши його на 90 градусів — так, що колишній лівий край був найдальше від курчат. У ньому курчата, яких інкубували при світлі, також показали кращі результати за тих, яких інкубували в темряві. У цьому експерименті теоретично було дві правильних відповіді: четверта з дальнього та четверта з ближнього кінця кришечка. Курчата, яких інкубували при світлі, значно частіше обирали четверту з дальнього кутка кришечку, тобто рахували з колишнього лівого боку. На них не вплинула ані зміна відстані між кришечками, ані закривання одного з очей, що свідчить про стійку здібність рахувати зліва направо.

Як рахують тварини

🐝 Здатність розставляти числа зліва направо від більшого до меншого виявляли й у бджіл, які створюють уявні числові лінії.

🐟 Рахувати чи принаймні відрізняти більшу кількість об’єктів від меншої здатні навіть чотириденні рибки даніо реріо.

🐦‍⬛️ А у ворон виявили здатність рахувати подібно до того, як це роблять діти, вголос називаючи кожен із порахованих об’єктів.