Гра на музичному інструменті в дошкільному та ранньому шкільному віці допомогла дітям краще освоїти читання. Хоча такий зв’язок помічали й раніше, тепер науковці виявили, що його спричиняє краще сприйняття звуків і їх відтворення в тих, хто навчається музики. Тож гра на інструменті може стати допоміжним засобом для дітей, яким важко навчитися читати. Статтю з результатами опублікували на сайті препринтів bioRxiv.
Як вдалося пояснити зв’язок між музикою та читанням?
Оскільки гра на музичному інструменті потребує складного тренування, вона може покращувати загальні розумові здібності, сприйняття звуків і пам’ять — усе це, своєю чергою, може покращувати навички читання. Тому науковці провели дослідження за участі 57 дітей віком п’ять-дев’ять років, половина з яких щонайменше за місяць до цього почала вчитися грати на інструменті та регулярно практикувалася.
Як виявилося, ті діти, які практикували гру на інструменті, також легше навчалися читати та мали краще сприйняття звуків, завдяки якому краще розрізняли та відтворювали склади. Такий зв’язок зберігався і після врахування соціально-економічного статусу та загальних розумових здібностей, тобто він не був пов’язаним лише з тим, що розумніші діти та діти з заможніших родин частіше починали грати на інструменті.
Науковці також вмикали дітям авдіозапис казки, вимірюючи активність у їхньому мозку. У дітей, які самі читали краще, помітили більшу активність у ділянках мозку, відповідальних за обробку звуків і мовлення. Однак у дітей, які грали на музичних інструментах, ця активність була більш рівномірно розподіленою між півкулями, тоді як в решти — зосередженою в лівій півкулі мозку. Дослідники зазначають, що рівномірний розподіл сприйняття мовлення між півкулями більш притаманний дорослим, тож гра на інструменті в якомусь сенсі посприяла «дорослішанню» мозку.
Що науковці знають про процеси в мозку під час читання
📖 У скроневій частці мозку людей виявили ділянку, яка відповідальна за здатність людей читати.
🧠 Читання й говоріння чужою мовою виявилися пов’язаними з активністю в іншій півкулі мозку, ніж читання й говоріння рідною.
💻 Читання комп’ютерного коду спричинило в мозку іншу активність, ніж читання звичайного тексту.
🏆 А у 2023 році Ігнобелівську премію присудили, зокрема, за дослідження активності мозку під час читання задом наперед.