Зміни способу життя зменшили ризик деменції попри генетичну схильність

Американські науковці дійшли висновку, що дотримання семи порад кардіологів для здоров'я серцево-судинної системи має позитивний вплив і на ментальне здоров'я. Так, люди середнього віку, які ретельніше стежили за рекомендаціями, мали менший ризик розвитку деменції, всупереч генетично зумовленій схильності до неї. Про це вчені написали в журналі Neurology.

Lucas van Oort / Pexels

Американська кардіологічна асоціація сформувала принцип семи факторів способу життя, які сприяють здоров'ю серцево-судинної системи. Вони охоплюють підтримання нормального кров'яного тиску, контроль рівнів холестерину та глюкози у крові, достатню фізичну активність, здорове повноцінне харчування, утримання ваги в межах норми та припинення куріння, якщо воно було наявне. Ці поради можна назвати універсальними, які знижують ризик розвитку багатьох інших захворювань, зокрема й деменції. Але вчені Університету Міссісіпі з колегами зацікавилися, чи допоможе дотримання семи порад кардіологів уникнути когнітивного розладу тим, хто має до нього генетичну схильність.

У пошуках відповідей науковці провели дослідження, у яке включили інформацію про близько 11 тисяч людей. Вони були учасниками дослідження атеросклерозу, яке проводилося з 1987 по 2019 років. Середній вік учасників на початку вивчення склав 54 роки, а за ними спостерігали у середньому 26 років. Зіставивши дані про дотримання ними семи порад кардіологів із генетичним ризиком деменції, автори з'ясували, як згадані модифікації способу життя впливають на розвиток когнітивного порушення у людей із найбільшою схильністю до неї.

За час спостереження деменція розвинулася у 2 234 людей, причому частіше (приблизно на 44 відсотки) у тих, хто мав генетичну схильність до неї. Утім, навіть при наявності генетичних передумов когнітивному розладу, учасники, які ретельніше виконували рекомендації кардіологів, змогли зменшити ризик розвитку деменції на 30-43 відсотки. І хоча результати цієї роботи ще слід перевірити у наступних дослідженнях, набуття корисних звичок та змін способу життя однозначно матиме позитивний вплив на здоров'я.