Запах жіночих сліз знизив агресивність чоловіків

Агресія чоловіків, які понюхали жіночі сльози, знизилася майже на 44 відсотки. Як показало відстеження мозкової активності, компоненти сліз посилюють функціональний зв'язок між ділянками мозку, що відповідають за нюх та агресію, понижуючи активність останньої. Дотепер подібне явище вже відмічали у гризунів, зазначають ізраїльські та американські науковці у журналі PLOS Biology.

Як сльози можуть впливати на дії?

У комунікації ссавців важлива роль належить обміну хімічними сигналами, зокрема через леткі сполуки, які можуть змінювати поведінку інших особин. Так, у гризунів неодноразово помічали, що сполуки зі сліз впливають на статеву поведінку та агресію. Наприклад, компонент сліз у самців мишей посилює статеву поведінку самок і водночас агресивність самця, коли він вдихне власний запах сліз. А сльози мишенят змушують знизити агресивність дорослих самців щодо них. Зрештою, сльози самок мишей зменшують агресію самців одне до одного. Відомо, що у людей компоненти сліз теж впливають на поведінку, зокрема матерів щодо немовлят, але достеменно не втсановлено, чи можуть сльози змінити агресивність. Це спробували з'ясувати у дослідженні науковці Наукового інституту Вейцмана та Дюкського університету.

Як чоловіки нюхали жіночі сльози?

У дослідженні вплив сліз перевіряли на 25 чоловіках із середнім віком 25 років. Їх попросили взяти участь у комп'ютерній грі, в якій можна було виграти різну суму грошей. Чоловіки вірили, що грають зі справжньою людиною, але насправді їхнім опонентом був комп'ютер. При цьому результати гри були підтасовані організаторами таким чином, щоб розподіл виграшної суми між двома гравцями іноді був несправедливим, наче противник махлював, провокуючи в учасника агресію. Але іноді учасники могли помститися опонентові і, за бажання, змусити його втратити суму. Ступінь агресії оцінювали за тим, як часто чоловіки обирають помсту. У процесі їм давали нюхати сльози, зібрані від шістьох жінок, або сольовий розчин, але сказали, що це вкрай розбавлені парфуми.

Як повелися чоловіки після сліз?

Після нюхання жіночих сліз чоловіки вдавалися до помсти на 43,7 відсотка рідше, ніж після сольового розчину. Повторення досліду у сканері магнітно-резонансної томографії вказало, що при провокації у чоловіків зростає активність префронтальної кори та переднього острівця. Однак при вдиханні сліз активація була помітно меншою. На індивідуальному рівні виявилося, що чим нижча активність цих ділянок у чоловіка, тим рідше він вдавався до помсти під час гри. У дослідах з клітинами з'ясувалося, що за механізмом стоїть активація чотирьох нюхових рецепторів людини, через яку посилюється зв'язок між ділянками, що відповідають за нюх та агресію з пригніченням активності останньої.

Таким чином, як і в мишей, сльози людей містять сполуки, що знижують агресивність, висновують автори. І хоча вчені тестували лише жіночі сльози, вони припускають, що подібний вплив мають і чоловічі, а також дитячі сльози. Імовірно, феномен має захисну функцію, покликану знизити агресивність потенційного кривдника.