Жінка з середньовічної Італії перенесла дві операції на черепі

Жінка середнього віку, яка проживала на території Італії у Середньовіччі, піддавалася за життя щонайменше двох операціям на черепі. На це вказує вивчення її решток, знайдених у центрі середньовічного кладовища, яке провели італійські археологи з колегами. Дослідження опубліковане в International Journal of Osteoarchaeology.

Череп жінки зі слідами трепанації. Зліва - велике овальне пошкодження, справа - хрестоподібне (білі стрілки) пошкодження з овальним центром (чорна стрілка). Ileana Micarelli et al. / International Journal of Osteoarchaeology, 2023

Череп жінки зі слідами трепанації. Зліва - велике овальне пошкодження, справа - хрестоподібне (білі стрілки) пошкодження з овальним центром (чорна стрілка). Ileana Micarelli et al. / International Journal of Osteoarchaeology, 2023

Чий череп вивчали?

Група дослідників на чолі з археологами Римського університету ла Сап'єнца дослідили череп жінки віком близько 50 років. Її рештки знайшли у центрі Італії посеред середньовічного кладовища, датованого приблизно VI-VIII століттями, де поховані сотні інших людей. Щоб з'ясувати деталі життя жінки, яка судячи з багатого поховання, належала до привілейованої сім'ї, вчені вивчили її останки з допомогою макроскопічного й мікроскопічного аналізу та комп'ютерної томографії.

Що показало вивчення?

Науковці знайшли щонайменше два сліди проведення трепанації черепа за життя жінки. Один із них мав хрестовидну форму з овальним заглибленням по центру, інший — овальну форму. Схоже, що спочатку металевим предметом зробили хрестоподібний розріз шкіри, після чого скальп зішкребли з черепа, залишивши характерні відмітки. Одна з процедур відбулася незадовго до смерті жінки.

Вчені не знають, навіщо було піддавати жінку трепанації. Вони не знайшли свідчень травм, пухлин чи інших патологій, які могли б лікувати у той час операцією на черепі. Не виключено, що це зробили з ритуальною метою або як покарання, проте історичного підтвердження цим практикам немає.