Збитки від інвазійних видів сягнули майже 1,3 трильйона доларів

Науковці оцінили економічні збитки від інвазійних видів по всьому світу в 1,28 трильйона доларів США за останні менш ніж 50 років. Дослідники наголошують, що витрати будуть дедалі більше зростати у відповідь на зростання біологічних інвазій, якщо керівні органи не вживатимуть ефективних заходів для боротьби з проблемою. Результати опубліковані в журналі Nature.

Mitch Reardon / National Geographic

Які види є інвазійними?

Коли якийсь вид живого організму потрапляє до нетипових для нього регіонів, він може завдати великої шкоди. Якщо нові умови виявляться сприятливими, вид може почати активно розмножуватися та витісняти собою місцеві види, які часом і без цього перебувають у загрозливому стані, або ж викликати масові спалахи захворювань, якщо це патогенний організм. Такі види називають інвазійними, наочними прикладами яких можуть стати тварини, про яких ми нещодавно писали: звичайний короп та трав'яний краб. Перший став загрозою біорізноманіття в Австралії, де після внесення він так розплодився, що його чисельність сягнула 200 мільйонів особин. Другий, трав'яний краб, завдає мільйонних збитків промисловості морепродуктів на узбережжях США. Але інвазійні види — це не проблема окремих держав, а глобальна загроза, яка є другою за вагомістю причиною вимирання видів. Науковці з Франції, Чехії та Австралії взялися підрахувати, у скільки обходяться нашій планеті інвазійні види.

Яким було дослідження?

Щоб оцінити глобальні наслідки від біологічних інвазій, автори проаналізували доступну інформацію про різні чужорідні види з усіх частин світу. Вчені включили у вивчення 850 наукових досліджень, які разом охопили 2 419 оцінок витрат. Останні науковці стандартизували, щоб могти порівняти та категоризувати відповідно до сорока різних змінних, наприклад, виду, регіону, оселища, економічного сектору тощо. Проведення розрахунків вчених уможливила база даних InvaCost, яка дає змогу робити в реальному часі оцінювання витрат, пов'язаних із біологічними інвазіями.

Що показали розрахунки?

За останні 47 років, за період з 1970 по 2017 роки, економічні збитки, завдані інвазійними видами, склали 1,28 трильйона американських доларів. Щорічно ж втрати для світової економіки сягали у середньому 26,8 мільярда доларів, що перевищує ВВП 50 африканських країн у 2017 році, а також у 20 разів більше за кошти, доступні Всесвітній організації охорони здоров'я та ООН разом. При цьому автори зазначають, що витрати можуть досягти аж 162,7 мільярда доларів за 2017 рік та навіть більше у наступні роки, оскільки кількість біологічних інвазій дедалі більше зростає. Загалом витрати подвоюються приблизно кожні шість років, з'ясували вчені.

Науковці зазначають, що суспільство та, особливо, представники влади все ще погано усвідомлюють небезпеку біологічних інвазій. Вони сподіваються, що це дослідження допоможе через фокус на економічні втрати звернути їхню увагу на проблему. Вчені закликають вжити активніших заходів для боротьби з видами-вселенцями у той час, коли світова торгівля та транспортна система розширюються, разом із сільськогосподарськими землями та інфраструктурою.

Читайте більше про те, як людська діяльність призводить до поширення інвазійних видів і як цьому можна зарадити, у нашому матеріалі «Біологічні інвазії. Як екзотичні квіти в саду можуть спричинити екологічне лихо?».