Науковці з Китаю та США з'ясували, що щонайменше протягом двох тижнів рівень летких органічних сполук у новому автомобілі, які надають салону характерного запаху, збільшує ризик розвитку раку у водіїв. До такого висновку науковці дійшли, коли залишили на 12 днів нове авто припарковане просто неба під впливом мінливої погоди. Результати опубліковані в журналі Cell Reports Physical Science.
Чим пахне нове авто?
Багатьом людям подобається запах нового авто. Це пояснює, чому на ринку доступні навіть ароматизатори, які обіцяють покупцеві відчути себе власником щойно пригнаної з магазину машини. Характерний запах їй надає суміш летких речовин, якими обробляють матеріали салону, зокрема оббивку та пластик, ще на етапі збірки. До них входять і потенційно небезпечні для людини леткі органічні сполуки, як-от формальдегід, тому за міжнародними стандартами щойно зібраний автомобіль має пройти тестування за різної температури, щоб виявити, які та в якій кількості сполуки виділяються з його салону.
Але такі вимірювання проводяться зазвичай у закритому приміщенні та при сталих умовах довкілля, що відрізняється від реального середовища використання авто. Тож науковці Пекінського технологічного інституту та Гарвардського університету протестували середовище нового авто nbge SUV у польових умовах, припаркувавши його на 12 літніх днів надворі. За цей час авто зазнало впливу сонячної, хмарної та дощової погоди, а датчики на ньому та в його салоні реєстрували температуру, вологість та 20 поширених летких органічних сполук.
То небезпечно дихати у новому авто?
Із двадцяти виміряних речовин у повітрі салону авто дві за кількістю складали майже 46 відсотків — це формальдегід та етаналь. Обидва у високій концентрації є небезпечними для людини сполуками із подразнювальною та канцерогенною дією. При цьому середня концентрація формальдегіду перевищила встановлену китайським регулятором межу для салонів авто на 35 відсотків, а етаналь — на 60 відсотків. Щодо етаналю, то перевищення зареєстрували навіть в один із хмарних днів.
На основі реєстрованих концентрацій вчені також змогли розрахувати, що у сумі три канцерогенні сполуки, які викликають найбільше занепокоєння — бензен, формальдегід та етаналь — становлять високий ризик для здоров'я водіїв, які проводять в авто іноді половину дня. Головним чином речовини збільшують ризик розвитку раку при їх вдиханні. Дослідження також свідчить, що вивільнення летких речовин залежить основною мірою від температури поверхні матеріалу, а не температури повітря, на яку найчастіше орієнтуються.