Вживання кави пов'язали з меншим ризиком хронічної хвороби печінки

Науковці з Великобританії дійшли висновку, що споживання кави пов'язане зі зменшенням ризику розвитку хронічної хвороби печінки та смерті від цієї недуги. При цьому тип кави не має великого значення, і вживання навіть кави без кофеїну може бути корисним для здоров'я печінки. Про це йдеться у статті журналу BMC Public Health.

Pexels

Чому вивчали цей зв'язок?

Хронічна хвороба печінки охоплює низку захворювань цього органа. Вони характеризуються прогресивним погіршенням функціонування та структури печінки, що можуть призвести до надмірного утворення рубцевої тканини в ній та цирозу. Останній може бути смертельно небезпечним станом і важко піддається лікуванню. Найчастіше хронічна хвороба печінки виникає внаслідок алкогольної хвороби печінки, хронічного гепатиту С і В або неалкогольної жирової хвороби печінки, випадки якої частішають останніми роками. Тому дедалі більш актуальним стає питання пошуку шляхів запобігання розвитку хронічного враження печінки. Деякі наукові праці, основані на опитуванні кавових звичок людей, показували, що кава може забезпечити такий захист. Але вони не дають інформації про те, скільки та якого саме чорного напою вживати для печінки корисніше. У цьому вирішили розібратися вчені Саутгемптонського університету.

Яке дослідження провели?

Дослідники проаналізували дані про 494 585 учасників масштабного дослідження UK Biobank, яке займається вивченням впливу генетики та зовнішніх факторів на розвиток різних захворювань. Серед цих людей 384 818 повідомили, що регулярно п'ють каву, а решта 109 767 заявили, що зовсім її не вживають.

За станом здоров'я усіх учасників лікарі та вчені стежили протягом у середньому 10,7 року. Зокрема, увагу звертали на стан печінки, включно з частотою її хронічної жирової хвороби та смерті від хронічної хвороби печінки. І звісно, вчені звернули увагу на можливий зв'язок між повідомленим учасниками вживанням кави та здоров'ям печінки.

Що помітили вчені під час вивчення?

За словами дослідників, кава справді пов'язана із кращим здоров'ям. Люди, що регулярно п'ють її, мають на 21 відсоток нижчий ризик набуття хронічної хвороби печінки та на 49 відсотків менше шансів померти від цієї недуги. Максимальний захисний ефект вчені виявили при випиванні трьох-чотирьох чашок кави на день. Це стосується будь-якого типу кави, навіть розчинної та без кофеїну, однак найбільшу вигоду отримують люди, що вживають мелену каву, включно з еспресо. Ймовірно, це через більший вміст кахвеолу та кафестолу, що в попередніх дослідах на тваринах демонстрували позитивний ефект на печінку, але цілком можливо, що захисний вплив чинять також інші компоненти кави.

Кава є повсюдним, одним із найбільш поширених у світі напоїв, тому вчені вважають, що вона може стати безпечним та дешевим засобом для зменшення ризиків хронічної хвороби печінки або її прогресування. Непереносимість кофеїну для багатьох людей є обмежувальною умовою для споживання кави, але як показує це дослідження, кава без кофеїну теж пов'язана з кращим здоров'ям печінки тому може стати хорошою альтернативою.

Разом із тим вчені наголошують на необхідності подальших досліджень. Ця робота має певні обмеження, зокрема невизначеність щодо того, який об'єм кави вважати однією чашкою. Також тут більшість учасників були білими з високим соціально-економічним статусом, тому результати можуть відрізнятися в інших етнічних та соціально-економічних групах. Наступні роботи із більшою увагою до генетичних особливостей та рандомізовані контрольовані дослідження допоможуть краще розібратися із ефектом вживання кави на здоров'я.