Великий адронний колайдер запрацював на повну потужність після перезапуску

Сьогодні о 17:00 за київським часом на Великому адронному колайдері розпочалися перші після перезапуску зіткнення протонів. Енергія зіткнення складає 13,6 тераелектронвольта, що є рекордним для установки, порівняно із 13 тераелектронвольт у другому сезоні роботи ВАК. Запуск транслювали на YouTube-каналі Європейської організації з ядерних досліджень CERN.

CERN

У квітні цього року на ВАК офіційно розпочався третій сезон роботи — новий етап після модернізації. І після пучків протонів, які пройшли по 27-кілометровому кільцю колайдера на енергії 450 гігаелектронвольтів, сьогодні о 17:00 за київським часом відбулися перші експерименти із зіткненнями на енергіях у 13,6 тераелектронвольта.

Крім підвищення енергії, у новому сезоні на ВАК зменшили область фокусування пучків частинок — тепер кількість зіткнень, а отже і нових частинок, які у них народиться, збільшиться. Кількість зіткнень вимірюють у зворотних фемтобарнах: і у новому сезоні фізики планують з ВАК набрати 280 зворотних фемтобарн статистики, порівняно із 150 у другому та 12 у першому сезонах.

Модернізація перед третім сезоном розпочалася у 2018 році і мала «використати весь фізичний потенціал ВАК». До того колайдер працював на енергіях у 13 тераелектронвольт у другому сезоні та на рівні енергії у 3,5 тераелектронвольта у 2010 році, коли у ньому пройшли перші зіткнення. Більше про експерименти, які планують на ВАК у третьому сезоні ми розповідали тут.

Оновлено 06.01 о 14:45: Ми виправили помилку щодо енергії зіткнень протонів у другому сезоні роботи ВАК