Уражені струмом птахи спричинили понад 40 пожеж за чотири роки у США

Американські науковці підрахували, що за чотири роки понад 40 пожеж у дикій природі США були спричинені птахами, що їх уразило струмом на лініях електропередач. Найбільше таких випадків було у спекотній та посушливій Каліфорнії. У статті журналу Wildlife Society Bulletin автори закликають до активних заходів для зменшення ризику пожеж внаслідок птахів у регіонах, які найбільш схильні до загорянь.

Масштабна пожежа в дикій природі біля каліфорнійського міста Сент-Геліна 2020 року. Noah Berger / AP

Масштабна пожежа в дикій природі біля каліфорнійського міста Сент-Геліна 2020 року. Noah Berger / AP

Пожежі в дикій природі відбуваються природно, відіграючи важливу роль у формуванні ландшафту, а також сприяючи функціонуванню екосистем. Але антропогенні чинники, як-от зміна клімату, яка сприяє сильнішим і тривалішим посушливим періодам, та створення додаткових потенційних осередків загоряння, призводять до суттєвого почастішання пожеж, наслідки яких бувають руйнівні для екосистем. Іншим фактором ризику є птахи, що зазнають ударів струмом внаслідок людської діяльності, вважають автори нової роботи з Університету Денвера та компанії EDM International.

Науковці вирішили повторити та доповнити роботу своїх колег, які використали систему сповіщень Google Alerts для відстеження пожеж, спричинених птахами (на це вказували, наприклад, обпалені тіла з місця подій та експертиза фахівців). Так вони зареєстрували в світі за чотири роки 93 пожежі, спричинені ураженими струмом птахами на лініях електромережі, чиї обпалені тіла спричинили загоряння. Більшість із них (84 відсотки) сталися в Північній Америці, особливо США, на яких вирішили зосередитися вчені цього разу. Окрім підрахунку, науковці хотіли зрозуміти, які середовища США найбільше вразливі до підпалу птахами.

За період із січня 2014 по грудень 2018 науковці виявили 44 пожежі в дикій природі США, виною яких стало ураження струмом птахів. Найбільше їх було в екорегіонах середземноморської Каліфорнії й Великих рівнин — по 12 та 10, відповідно. Але середземноморська Каліфорнія лідирує ще й за показником найбільшої щільності пожеж. Цьому сприяє, зокрема, теплий середземноморський клімат зі спекотним і посушливим літом та густонаселеність регіону, яка збільшує ймовірність взаємодій дикої природи та людських поселень (наприклад, птахів із високовольтними лініями). Більшість пожеж були невеликими, у середньому на площі 1,2 гектара, але мали потенціал до розширення.

Щодо того, як зменшити ризик пожеж в природі через уражених струмом птахів, вчені закликають вжити активних заходів, особливо у Каліфорнії та схожих за ландшафтом і кліматом регіонах світу. Вони вважають, що помічними були б ізоляція та достатнє розділення проводів ліній електропередач (для запобігання одночасного контакту з ними птахів), а також розміщення на лініях конструкцій, що відваджуватимуть птахів, наприклад, шипів, або сприятимуть їх безпечному перебуванню на них.