У печері з наскельним живописом знайшли рештки галюциногенної рослини

Devlin Gandy / Science

Археологи описали спіральний наскельний малюнок в каліфорнійській печері та рештки пожованої галюциногенної рослини, віком близько 500 років. Науковці вперше надали докази вживання психоделіків у місцях наскельних малюнків, однак схильні відкидати ідею про те, що витвір мистецтва створений під впливом психоактивних речовин. Дослідження опубліковане у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Як пов’язані наскельні малюнки з психоделіками?

Протягом багатьох десятиліть науковці сперечалися щодо існування зв’язку між наскельними малюнками та прийманням їхніми авторами галюциногенів. До такої думки приводить дивне розмаїття намальованих фігур, які в різних кутках світу виглядають досить схожими. Деякі вчені пояснювали це дією психоактивних речовин, які змінювали свідомість митців та спонукали їх вимальовувати свої психоделічні видіння. Щоб просунути ідею далі гіпотези у науковців все ж не вистачало переконливих даних. Науковці зі Сполучених Штатів Америки та Великобританії описали незвичайну знахідку із печери в Каліфорнії, яка проливає більше світла на художню історію.

Що знайшли в печері?

Археологи взялися досліджувати печеру на півдні Каліфорнії, що розташована за 80 кілометрів від міста Санта-Барбара. На її стелі намальовано велику червону спіраль. Радіовуглецеве датування показало, що малюнок могло бути зроблено орієнтовно 500 років тому.

Окрім малюнку, під час розкопок дослідники знайшли на стелі понад 50 невеликих щілин, які були заповнені жмутами пожованих рослинних волокон. Спочатку науковці припустили, що це можуть бути залишки таких рослин, як юкка або агава, які могли використовуватися давніми людьми як пожива. Тож вчені повели аналіз ДНК решток в надії добути людський генетичний матеріал. Виділити людську ДНК так і не вдалося, натомість в зразках знайшли сліди галюциногенних речовин скополаміну та атропіну, які містяться в дурмані, у цьому випадку — у дурмані Datura wrightii.

Квітка дурману. Melissa Dabulamanzi / Science

На що це вказує?

Попри знаходження галюциногенної рослини у печері, вчені не поспішають говорити про те, що малюнок було зроблено під дією п’янкого дурману, через його виснажливий ефект. Дурман є більш ніж галюциногеном і займає особливе місце в індіанського народу Чумаш, на чиїй території розташована печера. Вони вживали рослину в своїх церемоніях та шаманських ритуалах, і сприймали її як персоніфікованого предка.

Натомість науковці припускають, що наскельний малюнок міг відігравати таку ж роль, як ікони та ритуальні предмети в сучасних церквах. Він міг вказувати людям на особливе місце для приймання галюциногену, створювати атмосферу перед тим, як відвідувачі печери входили в транс. Це може пояснити спіральну форму малюнку, який дуже нагадує нерозкриту квітку дурману. Крім того, поруч з головним малюнком археологи знайшли менший, який вони схильні інтерпретувати як комаху.

Велика кількість пожованих жмутів, наконечників стріл, знарядь та решток їжі натякає, що це місце було загальнодоступним. Тож відкидається класична гіпотеза про одинокого шамана, який ізолюється заради психоделічного досвіду та малює у такому стані дивакуваті фігури.