У мишей виявили раніше невідому систему стоку спинномозкової рідини з мозку

У мишей виявили раніше неописану систему для стоку спинномозкової рідини з головного мозку у лімфатичні вузли. Вона розташована у вигляді мережі лімфатичних судин позаду носоглотки і відіграє важливу роль у поновленні спинномозкової рідини у мозку. Якщо її присутність підтвердять і в людей, це може допомогти краще зрозуміти хвороби, пов'язані з порушенням відтоку спинномозкової рідини, зазначає Science Alert. Стаття науковців опублікована у журналі Nature.

Зеленим позначено вигляд мережі лімфатичних судин ззаду носоглотки мишей. Spira and Proulx / Nature Cardiovascular Research, 2024

Зеленим позначено вигляд мережі лімфатичних судин ззаду носоглотки мишей. Spira and Proulx / Nature Cardiovascular Research, 2024

Як виявили раніше невідому структуру?

Науковці Інституту фундаментальної науки та Університету Міссурі з колегами скористалися технологією візуалізації шляху спинномозкової рідини, або ліквору, яка декілька разів на день оновлюється у мозку, очищуючи його від токсичних сполук. Для цього у спинномозкову рідину живих мишей ввели мітки, що їх помітно на магнітно-резонансній томографії. Хоч вчені знали, що ліквор з мозку стікає до лімфатичних вузлів шиї, але зараз уточнили його шлях. Виявилося, що ззаду носоглотки мишей розташована ціла тривимірна мережа малих лімфатичних судин, які сходяться у великі судини ближче до глибоких лімфатичних вузлів шиї. Проаналізувавши тканини крабоїдних макак, науковці знайшли свідчення такої ж мережі у частині носоглотки і в приматів. Утім, поки що вчені не спостерігали таку ж функцію відведення спинномозкової рідини у макак, що вимагає подальших досліджень. Якщо мережу виявлять і в людей, це може роз'яснити причину деяких неврологічних хвороб. Так, низка патологічних процесів пов'язані з порушеним відтоком спинномозкової рідини з мозку, і зниження функціональності новоописаної мережі лімфатичних судин носоглотки може бути до цього залучена.

Можливий вигляд мережу лімфатичних судин у людей. Institute of Basic Science

Можливий вигляд мережу лімфатичних судин у людей. Institute of Basic Science

• Канали для спинномозкової рідини нещодавно також виявили у черепі. Завдяки їм рідина з мозку може проникати до кісткового мозку, де ретельно перевіряється на ознаки інфікування імунними клітинами.