У дорослих самок хом'якових пацюків заросла піхва

Американські біологи з'ясували, що у самок хом'якових пацюків Cricetomys ansorgei протягом життя неодноразово може відкриватися і закриватися отвір до піхви. У деяких піхва заростала навіть пори те, що вони раніше вже були вагітними. Дослідження опубліковане в журналі Current Biology.

Cricetomys ansorgei. DNA Zoo

Cricetomys ansorgei. DNA Zoo

Що не так із хом'яковими пацюками?

У більшості видів ссавців вхід до піхви у самок відкривається ще під час внутрішньоутробного розвитку або у крайньому разі при статевому дозріванні, і залишається таким на все життя. Але самки хом'якових пацюків Cricetomys ansorgei є винятком. У них вхід до вагіни закритий шкірою аж до дорослого віку, та, як показало нове вивчення вчених Корнельського університету, навіть після цього може повторно заростати.

Зліва — геніталії самки з відкритим вагінальним отвором. Справа — геніталії самаи із закритим вагінальним отвором. Angela R. Freeman et. al / Current Biology, 2023

Зліва — геніталії самки з відкритим вагінальним отвором. Справа — геніталії самаи із закритим вагінальним отвором. Angela R. Freeman et. al / Current Biology, 2023

Як з'ясували деталі розмноження тварин?

Науковці вивчали складний процес розмноження у хом'якових пацюків, спостерігаючи за їхньою колонією у лабораторії. Так вони помітили, що вхід до піхви у самок може бути закритим протягом чотирьох років, що складає половину їхньої тривалості життя, і навіть в особин, які вже успішно вагітніли. Деякі самки змінювали свій статус неодноразово.

Що цікаво, у всіх дорослих самок, незалежно від наявності вагінального отвору, були розвинені піхва та матка, хоч шийка і роги останньої були меншими у самок із зарослою піхвою. Водночас всі вони мали подібний рівень жіночих гормонів. Це свідчить, що відкритість піхви не залежить від гормональної регуляції. Однак відмінність виявили у рівнях 1209 метаболітів сечі. Зокрема двох із тих, з допомогою яких самки приваблюють самців, імовірно, повідомляючи про відкритість піхви.

Невідомо, чому відбувається блокування вагіни у дорослих самок. Всі вони утримувалися в однакових умовах і не зазнавали змін у дієті чи середовищі. Однак вчені помітили, що коли загинула одна з самок із відкритою піхвою, у всіх інших самок такого ж віку вагіна відкрилася протягом двох місяців. Тож можливо, що одні самки можуть пригнічувати здатність до розмноження інших через окремі феромони, сприяючи закриттю або збереженню закритою піхви інших самок.