Товста кутикула зменшила травматичність запліднення у самок віялокрилих комах

Німецькі науковці уточнили захисний механізм самок віялокрилих комах проти значних пошкоджень при розмноженні. Як з'ясувалося, самки мають потовщення еластичної кутикули у місці проколювання їх самцем, що зменшує травматичність запліднення. Дослідження опубліковане в журналі PeerJ.

Самка (у лівому нижньому куті) й самець (справа) Stylops. John Curtis / Wikimedia Commons

Самка (у лівому нижньому куті) й самець (справа) Stylops. John Curtis / Wikimedia Commons

У багатьох видів тварин процес розмноження є сильно травматичним. Такий він і в комах, що паразитують всередині інших комах, із ряду Віялокрилих (Strepsiptera). У них самки червоподібної форми мають сильно редуковану репродуктивну систему і їхні яйця часто розвиваються вільно в порожнині тіла, без яєчників. До того ж, будучи внутрішніми паразитами, назовні залишається лише невелика частина їхніх головогрудей. Щоб запліднити таку самку, самець вводить сперму у доступну йому частину тіла самки, проколюючи її своїм схожим на гак статевим органом. Для самки це означає високий ризик втрати гемолімфи та інфікування. Та оскільки травматичне проникнення є обов'язковою умовою розмноження, самки можуть розвивати пристосування, які зменшують шкоду від неї. Про це ж свідчить дослідження на чолі з біологами Єнського університету.

Вчені вивчали особин двох видів віялокрилих: Stylops ovinae та Xenos vesparum. Вони з'ясували, що у самок є захисні пристосування для менш травматичного розмноження. Кутикула тіла самок є багатою на білок резилін, що робить її еластичною. Водночас у місці проникнення самця кутикула є сильно потовщеною. Це зовсім не заважає самцям проколювати самку, однак вчені припускають, що це зменшує пошкодження від проникнення. Через еластичність товста кутикула швидше стягуватиметься в місці розриву й перешкоджатиме втраті гемолімфи.