TESS вперше зафіксував систему з шести затемнюваних зірок

Проаналізувавши дані телескопа TESS, дослідники виявили, що у системі TYC 7037-89-1 знаходиться три затемнювані подвійні зоряні системи, пов’язані між собою гравітацією. Астрономи описали її ієрархічну структуру та характеристики у препринті статті на сайті arXiv.org.

Що відомо про кратні системи зірок?

Завдяки телескопу TESS астрономи отримали здатність відкривати кратні зоряні системи. Переважна більшість виявлених кандидатів у такі системи — потрійні, рідше трапляються чотирикратні. Такі структури організовані ієрархічно. Для гравітаційної стабільності необхідно, щоб третя зірка у потрійній системі мала велику зовнішню орбіту, а це істотно знижує ймовірність того, що TESS зафіксує її затемнення. Утворення систем, де зірок більше, ніж чотири, є рідкісним, і їхня ідентифікація за допомогою лише фотометрії буде дуже малоімовірною. Ця низька ймовірність ускладнюється вимогою, щоб кожна подвійна система всередині таких структур орієнтувалася таким чином, щоб усі вони переживали затемнення. Моделювання формування зоряної системи із шістьма зірками показало, що майже в десять разів частіше такі зірки об’єднуються у дві близькі потрійні системи, аніж у три близькі подвійні. Проте в останньому випадку їх буде легше зафіксувати.

Приклад ієрархічної потрійної системи. Художнє зображення. ESO, L. Calçada / Wikimedia Commons

Що відшукали дослідники?

За допомогою даних телескопа TESS астрономи встановили, що система TYC 7037-89-1 складається з трьох подвійних систем. У ній відбувається шість затемнень: три первинних і три вторинних. Дві внутрішні подвійні системи, позначені А та С, обертаються одна навколо одної за 3,7 років. Кожна з них складається з двох зірок, що мають періоди обертання 1,57 та 1,306 днів відповідно. Навколо цих чотирьох внутрішніх зірок обертається ще одна подвійна система, названа B. Дві її зірки здійснюють оберт довкола одна одної за 8,217 днів. В обертається навколо А та С приблизно за 2 тисячі років.

Структура системи. Brian P. Powell et al

Ці три подвійні затемнювані системи є практично «трійнятами». Їхні маси становлять від 1,23 до 1,3 маси Сонця, а радіуси від 1,46 до 1,69 радіуса Сонця. Їхні ефективні температури оцінюються приблизно у 6350-6400 Кельвінів.