Телескоп IXPE відправили за поляризацією рентгенівського випромінювання

NASA вивело в космос новий рентгенівський телескоп IXPE, який має досліджувати поляризоване рентгенівське випромінювання. Запущена за допомогою ракети-носія Falcon 9 обсерваторія має розраховану на два роки місію з дослідження випромінювання від «екстремальних джерел» — нейтронних зірок, наднових і активних ядер галактик.

NASA / Jeol Kowsky

Хто полетів?

У рамках програми фінансування космічних місій NASA SMEX (Small Explorer program), дев'ятого грудня з комплексу Космічного центру імені Кеннеді стартувала ракета-носій SpaceX Falcon 9 із телескопом Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE). Обсерваторія створена NASA спільно з Італійським космічним агентством та ще 12 країнами. Це комплекс з трьох рентгенівських телескопів, а також з італійських детекторів поляризації, які працюватимуть у діапазоні енергій квантів 2–8 кілоелектронвольтів.

NASA

Запуск місії пройшов без будь-яких серйозних затримок, і обсерваторія відокремилася від носія на 33 хвилині, потрапивши на земну орбіту на висоті 600 кілометрів, де вона облітатиме Землю. раз на 90 хвилин. Агентство повідомляє, що обсерваторія розгорнула свої сонячні батареї та вже за 40 хвилин почала передавати перші дані. Втім, наукові операції вчені намітили на січень.

IXPE відділяється від другого ступеня Falcon 9 / NASA

Навіщо нам цей телескоп?

Поляризація випромінювання дає інформацію про фізичні характеристики своїх джерел — величина магнітного поля, хімічний склад, поверхневу яскравість, а також допомагає визначати механізм генерації цього випромінювання. Обсерваторія є першою місією NASA, призначеною для вимірювання поляризації рентгенівського випромінювання від пульсарів, магнітарів, систем із чорними дірами, активних ядер галактик та наднових, щоб розібратися у їхніх властивостях. Вона має доповнювати відкриття, отримані за допомогою «Чандри», яка також досліджує космос у рентгенівському діапазоні.

Також 22 грудня очікуємо на запуск наступника «Габбла» - телескопа імені Джеймса Вебба. Наразі він вже знаходиться на космодромі у Куру та щойно заповнив свої баки паливом.

Фото в анонсі: NASA / Jeol Kowsky