Телескоп IXPE оцінив поляризацію випромінювання у плеріоні

За допомогою космічного телескопа IXPE астрономам вдалося описати поляризацію випромінювання у плеріоні — туманності, утвореній пульсарним вітром. З'ясувалося, електрони здатні розганятися до релятивістських швидкостей в однорідному магнітному полі навіть без ударного прискорення, як це відбувається у залишках наднових. Про роботу астрономів на своєму сайті повідомляє NASA.

Зображення плеріона, отримане поєднанням знімків рентгенівської обсерваторії «Чандра» (рожевий та фіолетовий кольори) та даних IXPE. Бліда блакитна лінія, що виривається з туманності є джетом розігнаних частинок, а рожеві «дуги» вказують на місця прискорення частинок пульсарним вітром. Зорі на тлі сфотографував телескоп «Габбл». (IXPE) NASA/MSFC/Fei Xie & (Chandra) NASA/CXC/SAO; NASA/STScI Hubble/Judy Schmidt; Hubble/Chandra/IXPE NASA/CXC/SAO/Kimberly Arcand & Nancy Wolk

Що вивчав телескоп?

Пульсар Вітрил — це нейтронна зоря, яка утворилася внаслідок колапсу масивного світила у південному сузір'ї Вітрила. Він знаходиться на відстані тисячі світлових років від Землі та вважається доволі молодим — його вік оцінюють в 11 тисяч років. Пульсар знаходиться у залишку наднової Вітрил та оточений туманністю, яку він утворив своїми вітрами — це плеріоном.

У плеріоні пульсар породжує потоки прискорених заряджених частинок, які стикаються із речовиною, викинутою під час вибуху наднової, а також міжзоряним середовищем. Завдяки спостереженням космічного телескопа IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) астрономи змогли дослідити, як у плеріоні пульсара Вітрил прискорюються частинки навіть через довгий час після вибухової події.

Телескоп IXPE отримав рентгенівське зображення плеріона у місцях з найбільшою енергією — поблизу місць їхнього прискорення. З'ясувалося, ступінь поляризації магнітного поля перевищує 60 відсотків, що є граничним для появи синхротронного випромінювання. Астрономи зауважують, що на відміну від залишків наднових, електрони у плеріонах прискорюються за майже повної відсутності турбулентності у дуже однорідному магнітному полі. Імовірно, існує інакший механізм, як-от магнітне перез'єднання.

Раніше ми розповідали як завдяки IXPE астрономи змогли побудувати мапу магнітного поля залишку наднової Тихо