Свиням частково відновили клітинні процеси через годину після смерті

Американські науковці представили систему для відновлення нормальних клітинних функцій після смерті організму. Випробування на свинях показало, що технологія дає змогу відновити частину нормальних молекулярних та клітинних процесів в організмі через годину після припинення серцебиття. Результати опубліковані в журналі Nature.

Зверху показано гістологічне зображення печінки, знизу - нирки свиней після смерті. Ліва колонка зображує органи контрольних свиней, права - свиней, під'єднаних до OrganEx, у яких відмічається збільшена активність клітинних процесів. David Andrijevic, Zvonimir Vrselja, Taras Lysyy, Shupei Zhang; Sestan Laboratory; Yale School of Medicine

Зверху показано гістологічне зображення печінки, знизу - нирки свиней після смерті. Ліва колонка зображує органи контрольних свиней, права - свиней, під'єднаних до OrganEx, у яких відмічається збільшена активність клітинних процесів. David Andrijevic, Zvonimir Vrselja, Taras Lysyy, Shupei Zhang; Sestan Laboratory; Yale School of Medicine

При смерті вже протягом перших хвилин після зупинки кровообігу відбувається порушення функціонування й відмирання окремих клітин організму. Це спричиняється як припиненням постачання кисню та поживних речовин до клітин, так і накопиченням внаслідок цього шкідливих метаболітів. Однак вчені Єльського університету та їхні колеги розробили спосіб відновлення принаймні частини клітинних функцій після смерті.

Технологію поки що випробували на свинях. Через годину після припинення серцебиття кровоносну систему тварин під'єднали до системи, названої OrganEx. Остання покликана відновити постачання кисню до тканин і прокачувати через судини сполуки, які нейтралізують накопичені після припинення кровотоку шкідливі речовини. Випробування показало, що OrganEx не порушує цілісність тканин, перешкоджає відмиранню клітин і частково відновлює звичайні молекулярні й клітинні процеси у таких важливих органах як серце, мозок, печінка й нирки. Ці органи мали менше ознак крововиливу та набряку ніж у тварин, що їх для порівняння під'єднали до більш традиційної системи відновлення кровообігу — екстракорпоральної мембранної оксигенації (ЕКМО). Вчені також відмітили специфічну для органів та окремих типів клітин експресію генів, яка вказує на активні процеси відновлення в організмі. Але автори наголошують, що не зареєстрували у піддослідних свиней відновлення нормальної електричної активності в мозку. Дослідження може посприяти розробленню технологій, які допоможуть довше підтримувати життєздатність органів для трансплантації після смерті донора.

Ми також розповідали, як вчені відновили електричну активність та здатність реагувати на світло в сітківці померлих тварин і людей.