Робоптах навчив співу молодих зебрових діамантників

Нідерландські інженери й біологи створили роботизованого зебрового діамантника для вивчення того, як птахи навчаються співу. З'ясувалося, молоді діамантники намагаються активно взаємодіяти з роботом, спостерігаючи за його співом і рухами, що сприяє їхньому навчанню, зазначається у журналі Methods in Ecology and Evolution.

Порівняння співу робоптаха та справжнього зебрового діамантника. Ralph Simon et al. / Methods in Ecology and Evolution, 2023

Для чого створили роботизованого птаха?

Людська мова та пташиний спів багато у чому подібні. Наприклад, їм обом навчаються у незрілому, дитячому віці від дорослих особин, зазвичай батьків. І у випадку мови, і співу навчання відбувається ефективніше, якщо основане не лише на прослуховуванні й відтворенні звуків, а й включає візуальне спостереження учнем учителя. У людей відомо, що цьому сприяє звертання уваги на міміку при вимові тих чи інших звуків, але чи схожим чином кращому навчанню співу у птахів сприяє спостереження за рухами, наприклад, дзьоба — невідомо. Саме це й покликаний з'ясувати роботизований птах, створений за співпраці вчених Лейденського університету та Університету Амстердаму.

Як виглядає робоптах?

Науковці створили надрукованого на 3D-принтері рободіамантника (RoboFinch), який виглядає, як справжній самець зебрового діамантника (Taeniopygia guttata). Його розфарбували у властиві видові кольори, враховуючи, як їх сприймають самі птахи. Робот програє запис співу дорослих діамантників і може синхронізовано зі звуками рухати дзьобом та головою. Його поміщали з молодими зябровими діамантниками, які досягли найбільш чутливого для вивчення співу періоду, і порівнювали їхню поведінку з однолітками, що чули лише запис співу із динаміка.

Як зреагували пташенята?

Пташенята, переважно самці, проводили набагато більше часу поруч із рободіамантником, ніж поруч із динаміком, а особливо, якщо його рухи синхронізувалися зі співом. У групі синхронізованого робота птахи проводили поруч із ним 27 відсотків свого часу, у групі з несинхронізованим роботом — лише 5 відсотків, а в групі лише аудіо — і того менше часу сиділи біля гучномовця. Пташенята уважно спостерігали за голосом і рухами робота, а потім під час його пауз намагалися самостійно співати й імітувати рухи вчителя, як це відбувається й за нормальних умов, що сприяє навчанню.

Молоді зеброві діамантники взаємодіють із рободіамантником. Ralph Simon et al. / Methods in Ecology and Evolution, 2023

Молоді зеброві діамантники взаємодіють із рободіамантником. Ralph Simon et al. / Methods in Ecology and Evolution, 2023

Таким чином, автори показали, що для птахів, які вчаться співати, важливі не лише аудіосигнали від родичів, а й візуальні сигнали. У такому разі робоптахи можуть допомогти з'ясувати конкретний вплив аудіовізуальних стимулів на навчання й інші когнітивні функції птахів. Тим більше, що вчені представили у вільному доступі для колег інструкції для створення власного роботизованого птаха, не обов'язково діамантника.

Всупереч навчанню співу від інших особин, зеброві діамантники розвивають і унікальне звучання, за яким вони можуть одне одного розпізнавати.

самець
Самки у цього виду не співають.