Рак молочної залози проявив схильність поширюватися уві сні

Швейцарські біологи виявили залежність від циркадного ритму у клітин раку молочної залози. І в мишей, і в людей найбільше ракових клітин циркулювало в крові у часи відпочинку, причому ці клітини також мали найбільший потенціал до утворення метастазів. Відкриття можна використати для розроблення нового терапевтичного підходу з урахуванням часу доби. Воно детально описане в журналі Nature.

Гістологічний препарат раку молочної залози. National Cancer Institute / Unsplash

Гістологічний препарат раку молочної залози. National Cancer Institute / Unsplash

Метастазування пухлин відбувається, коли їхні окремі клітини, що відділилися, приживаються у нових частинах тіла та розростаються у нові пухлини. Вважається, що цей процес відділення та подорожі клітин відбувається постійно, але науковці з Федерального технологічного інституту в Цюриху з'ясували, що принаймні з раком молочної залози все залежить від часу доби.

Дослідники проаналізували зразки крові 30 жінок із раком молочної залози, відібрані вдень, коли пацієнтки були активні, та о четвертій годині ранку, коли вони спали. У 78 відсотках випадків циркулюючі пухлинні клітини виявили у нічних зразках. Щоб розібратися детальніше, чому вдень пухлинних клітин у крові менше, вчені провели наступні досліди на мишах із різним типом раку молочної залози. Цього разу теж у більш ніж 87 відсотках випадків пухлинні клітини найбільше виявлялися у крові, отриманій під час відпочинку. Іноді відмінність у концентрації клітин між зразками з фаз активності та відпочинку сягала 278 разів, вказуючи на чітку залежність від циркадного ритму (зокрема, більшій концентрації клітин сприяло зростання рівня гормону мелатоніну, що активніше виробляється вночі).

Ба більше, ракові клітини з різних фаз дня проявили неоднакову здатність до формування метастазів. Ті, що відокремилися вночі, мали суттєво більше шансів сформувати нові пухлини при трансплантації мишам, ніж ті, що зібрані в активний час доби. Вивчення експресії генів показало, що у ракових клітин у період відпочинку помітно активізуються гени, залучені до проліферації. Відповідальні за циркадний ритм гени виявилися незмінними, натомість клітини реагують на зміну часу доби завдяки посиленій експресії рецепторів до гормонів, що регулюються добовим ритмом — глюкокортикоїдного, андрогенного та інсулінового рецепторів.

Ці нові знання можуть змінити підхід до лікування раку молочної залози. Можливо, варто націлюватися на пухлини саме в час їхньої найбільшої здатності до розростання — зміною часу введення препаратів або ж використанням засобів, що активні в нічні години. Наскільки це доцільно, покажуть наступні дослідження.