Покриті гідрогелем хірургічні нитки доставлять ліки та вкажуть на запалення

Американські науковці створили аналог хірургічній нитці кетгуту, який так само розчиняється в організмі, але завдяки гідрогелевому покриттю може доставляти до рани ліки та вчасно вказувати на появу надмірного запалення. Про успішні випробування нового хірургічного шовного матеріалу вчені повідомляють у статті журналу Matter.

Новітня хірургічна нитка на зображенні сканувального електронного мікроскопа. MIT

Новітня хірургічна нитка на зображенні сканувального електронного мікроскопа. MIT

У чому перевага нових ниток?

Науковці Массачусетського технологічного інституту хотіли створити вдосконалену версію кетгуту — хірургічного шовного матеріалу зі сполучної тканини тварин, що розчиняються в організмі за кілька місяців. Такі нитки слугують лише для з'єднання країв рани, тоді як вчені хотіли створити шовний матеріал, який буде за потреби вказувати на запальний процес і доставляти до рани лікарські засоби, які сприятимуть загоюванню. Вчені взяли різні тканини свиней — кровоносні судини, тонку кишку, спинний мозок, зв'язки — та за допомогою розчинника видалили з них усі клітини, щоб матеріал викликав менше реакції з боку імунної системи, але зберегли структурні біомолекули, як-от колаген. Висушені тканини відтак нарізали на тонкі смужки та скрутили у нитки. За механічними показниками нитки виявилися такими ж, як комерційний кетгут, зокрема надійно скріплювали у свиней краї кишки з видаленою частиною, без ознак протікань.

Для надання додаткових функцій ниткам, науковці покрили їх гідрогелем, що може містити різні доповнення. Так, вчені створили та успішно випробували на свинях нитки із сенсорами запалення в складі гідрогелю — мікрочастинками, що в присутності молекул запалення виділяють сполуки, які можна виявити простим аналізом сечі. В інших варіантах нитки збагатили протизапальними препаратами та навіть живими стовбуровими клітинами, які можуть сприяти загоєнню. Клітини залишалися в рані живими і через тиждень після нанесення швів. Автори сподіваються, що хірургічний шовний матеріал нового покоління стане невдовзі доступним і для людей.