Поглинання сусідньої галактики закрутило диск Сплячої Красуні у різні сторони

Спостереження телескопів «Субару» і «Габбл» допомогли астрономам пояснити форму галактики Спляча Красуня. Виявилось, її незвичний диск, частини якого обертаються у різних напрямках, сформувався внаслідок того, що у минулому Спляча Красуня поглинула сусідню карликову галактику. Цей процес тривав кілька мільярдів років та наразі добігає кінця. Дослідження астрономів прийняли до публікації у The Astrophysical Journal Letters, а стаття доступна як препринт на arXiv.

Спляча Красуня на зображенні, яке зробив «Габбл». ESA / Hubble

Спляча Красуня на зображенні, яке зробив «Габбл». ESA / Hubble

Що незвичного у Сплячій Красуні?

Галактика Спляча Красуня (Мессьє 64) — це спіральна галактика на відстані 17 мільйонів світлових років від нас, що знаходиться у сузір'ї Волосся Вероніки. Вона відома своїм незвичним диском — центральною областю, де зосереджений її міжзоряний газ. У ньому можна чітко виділити два компоненти, які відрізняються яскравістю через вміст пилу, а також обертаються у різних напрямках.

Незвичну форму диска астрономи пояснювали злиттям Сплячої Красуні з іншою галактикою, однак досі цьому не було однозначних свідчень, адже так на галактику могло впливати і навкологалактичне середовище. Знайти свідчення нещодавньому злиттю Сплячої Красуні вдалося американським вченим спільно з колегами з Німеччини.

Яку галактику поглинула Спляча Красуня?

Зображення Сплячої Красуні, які астрономи отримали за допомогою телескопів Субару» і «Габбл», дали можливість детально дослідити зоряне населення галактики та його розподіл у гало Сплячої Красуні — зовнішній області галактики, яка оточує її диск. Виявилося, зорі у гало розміщені нерівномірно: формують щільну оболонку на півдні Сплячої красуні та, навпаки, складають розсіяний шлейф на півночі.

Спляча Красуня на знімках «Габбла» і «Субару», за якими астрономи уточнили розподіл зір у ній та швидкість руху газових хмар. Adam Smercina et al. / arXiv, 2023

Як вважають астрономи, такий розподіл світил є наслідком проходження крізь Сплячу Красуню у процесі поглинання карликової галактики масою у 500 мільйонів Сонць. Злиття тривало останні кілька мільярдів років та наразі знаходиться на завершальній стадії.

Злиття спіткали і нашу галактику Чумацький Шлях. Вважається, він сформувалася принаймні з п’яти галактик-супутників, які злилися разом.