Навіть невелике виверження вулкану загрожує глобальною катастрофою

На думку британських вчених, навіть невеликі виверження вулканів здатні спричинити катастрофу світового масштабу, якщо відбудуться у важливих осередках інфраструктури. Таких центрів із небезпечною вулканічною активністю вони виокремили сім, у тому числі в регіоні Середземного моря, Лусонської протоки та Північної Атлантики. Своєю роботою науковці прагнуть змістити фокус з оцінювання ризиків виверження супервулканів на підготування до більш імовірних, але все ж небезпечних менших вивержень. Свою думку вони обґрунтували у статті журналу Nature Communications.

Pixabay / Pexels

Чому на цю проблему звернули увагу?

Глобально людству загрожує багато природних явищ. Серед них і астероїди, що можуть зіткнутися з нашою планетою, і зміна клімату, яка спричинить численні повені та пожежі, і вулкани, виверження яких спинить людську взаємодію. Щодо останнього, то найбільш логічною здається думка, що боятися слід так званих супервулканів, індекси сили виверження яких наближені до максимуму у вісім балів (до таких відносять, наприклад, Єллоустоунський вулкан у США та Тоба на Суматрі). Активізація таких вулканів викидатиме в атмосферу на висоту багатьох кілометрів небезпечні гази та попіл, що спроможні знищити якщо не всю, то значну частину життя на Землі. Навіть науковці, що займаються вивченням катастроф глобальних масштабів, переважно зосереджують увагу на супервулканах. Утім, деякі вчені вважають, що нам варто побоюватися менших вивержень, які мають більше шансів відбутися та спроможні запустити каскад наслідків, які призведуть до глобальної катастрофи. Такої думки дотримуються і вчені Кембридзького університету та Університету Плімута.

У чому полягає ідея вчених?

Сучасні центри інфраструктури часто розташовуються поблизу регіонів із вулканічною активністю. Дослідники розмірковують, що при помірних виверженнях вулканів у таких регіонах (з індексом вулканічної активності 3-6) наслідки можуть торкнутися усього людства. Приміром, через порушення головних транспортних маршрутів, підводних комунікаційних кабелів, повітряних шляхів тощо. Загалом у своїй роботі автори наводять приклад семи таких точок на Землі, відносно невеликі, але активні вулкани яких можуть призвести до глобальної катастрофи.

Де розташовані небезпечні точки?

Одна із них охоплює групу вулканів Татун, що в Тайвані. Позаяк Тайвань є головним постачальником мікрочипів у світі, навіть виверження помірної сили може завдати величезних глобальних збитків галузям технологій та машинобудування.

Інша включає в себе плоскогір'я Чанбайшань, що на межі Китаю та Кореї. Виверження вулкану Пекту здатне перешкодити одним із головних авіамаршрутів у світі, як-от Сеул-Осака та Осака-Токіо. Крім цього, воно може порушити морський рух у Японському морі.

Лусонська протока є ключовим морським сполученням, яке з'єднує Південнокитайське море з Філіппінським. До того ж по її дну проходять кабелі зв'язку, що сполучають Китай, Гонконг, Тайвань, Японію та Південну Корею. Вулканічна активність у цьому регіоні загрожує місцевому судноплавству та комунікації одночасно кількох країн. На це вказує і землетрус, що стався 2006 року та пошкодив дев'ять підводних кабелів у Лусонській протоці. Внаслідок цього значні території Гонконгу (до 80 відсотків), Китаю, Тайваню, Японії та Філіппін виявилися відключеними від інтернету. Для відновлення зв'язку залучили одинадцять суден та витратили 49 днів.

Малаккська протока теж є одним із найважливіших у глобальному масштабі морських шляхів, через який здійснюється до 40 відсотків світової торгівлі. Поруч із нею розташовується важливий повітряний простір, який охоплює понад п'ять мільйонів місць щороку. Водночас регіон теж відомий високою вулканічною активністю, а порушення його повітряного або водного сполучення може викликати серйозні наслідки для глобальної торгівлі.

Середземномор'я виконує аналогічну роль як Малаккська протока, але постачаючи продукти між Азією, Середнім Сходом та Європою. Воно також має велику мережу підводних кабелів, які з'єднують Європу з Африкою, Північною Америкою, Середнім Сходом та Азією. Виверження місцевого вулкана загрожує розірванням зв'язку та глобальній торгівлі, зокрема через можливе пошкодження судноплавства Суецьким каналом. Як показав досвід із заблокуванням каналу в березні 2021 року, тижневе перекриття маршруту коштує світовій торгівлі від шести до десяти мільярдів доларів. І скоріше за все, виверження призведе до перекриття повітряного простору, яке користується неабиякою популярністю.

Виверження вулканів у Північній Атлантиці суттєво вплине на авіасполучення між Лондоном та Нью-Йорком, яке охоплює понад три мільйони місць щороку.

Вулканічна активність Тихоокеанського північного заходу здатна спричинити масові селі від розтоплених льодовиків, що можуть сягнути Сіетлу, який окрім цього, опиниться під товстим шаром вулканічного попелу. Це призведе до блокування повітряного та морського сполучення, зокрема в інших частинах США та Канади.

Автори підсумовують, що доцільніше працювати над зменшенням нашої вразливості до помірних вулканічних вивержень, аніж зосереджувати увагу на супервулканах, активності яких ми не можемо протистояти.