Наноробот з ДНК схопив віруси та завадив їм проникнути у клітини

Американські дослідники створили нанорозмірну роборуку з ДНК, яка здатна хапати пальцями частинки, подібно до людських рук. Вона може допомогти у діагностуванні чи лікуванні інфекційних захворювань, пишуть автори у препринті на сайті bioRxiv.

Ілюстрація нароборуки з ДНК. Lifeng Zhou et al. / bioRxiv, 2023

Ілюстрація нароборуки з ДНК. Lifeng Zhou et al. / bioRxiv, 2023

Яку роборуку створили з ДНК?

Структура молекули ДНК, яка складається із численних одиниць, чудово підходить для того, щоб формувати з неї нанорозмірні об'єкти різної форми. Дослідники Університету Іллінойсу в Урбана-Шампейн використали це для створення наноробота NanoGripper, надихнувшись людською рукою. Їхній робот із ДНК сягає усього 140 нанометрів у діаметрі та має «кисть» і чотири «пальці» з трьома «суглобами» кожен, якими може хапати об'єкти, наприклад, віруси чи інші малі частинки. Цю здатність йому забезпечує хімічна модифікація, обрана таким чином, щоб пальці зв'язувалися з бажаними молекулами.

У дослідах вченим успішно вдалося використати нанороборуку для захоплення вірусних частинок SARS-CoV-2 через зв'язування з його поверхневим білком. Тож винахід може згодитися при тестуванні на інфекційні хвороби. Окрім цього, схоплені віруси втрачали здатність інфікувати клітини, тож можливо, що нанороботи з ДНК стануть в пригоді й для профілактики чи лікування інфекцій.

Раніше ми писали про програмовані нанопастки з ДНК, які пасивно захоплюють вірусні частинки, перешкоджаючи їх проникненню в клітини.