На Марсі зафіксували сліди нещодавнього вулканізму

Астрономи відшукали у марсіанській рівнині Елізій породу, що відрізняється від створених під дією вітру відкладень у регіоні. На думку дослідників, вона може бути наймолодшим вулканічним відкладенням серед зафіксованих на планеті. Його вік складає від 53 до 200 тисяч років. Відповідна стаття надрукована у журналі Icarus.

Темна ділянка навколо борозни Цербера, яку аналізували дослідники. David G. Horvath et al.

Яким був вулканізм на Марсі?

Пік вулканічної активності на Марсі припав на нойський та гесперійський періоди, потім вона продовжувалася лише в окремих регіонах. Найпоширенішою формою вулканізму тут була ефузія, тобто виливання лави на поверхню. Такий вулканізм домінує в геологічних записах Марса, від вулканічних рівнин віком 3,8–3 мільярди років до молодших лавових відкладень Амазонської рівнини та рівнини Елізій. А от свідчень вибухових вивержень на Марсі значно менше. Рівнина Елізій містить безліч доказів взаємодії гідрологічних та вулканічних процесів. Датування за допомогою кратерів свідчить, що наймолодші потоки лави в регіоні мають вік менший, ніж 20 мільйонів років, а деякі потоки тут, скоріш за все, сталися приблизно 2,5 мільйони років тому. Групи кратерованих конусів, розташовані по всій території рівнини, трактуються як пірокластичні відкладення, що утворилися внаслідок взаємодії води та лави. Однак це вторинні форми рельєфу, а не первинні продукти вибухового виверження. Таким чином, хоча у вулканічних записах Марса переважає ефузивний вулканізм, вони також включають різноманітні пірокластичні відкладення та сліди взаємодії лави та води. Однак доказів геологічно недавніх, добре збережених первинних пірокластичних відкладень тут ще не знаходили.

Астрономи аналізували відкладення з низьким альбедо у рівнині Елізій, розташовані навколо однієї з борозен Цербера, що знаходиться на відстані 25 кілометрів від молодого кратера Зуніль. На відміну від породи, що зазнала впливу вітру, яка спостерігається навколо кратерів та інших розломів у рівнині Елізій, порода навколо цієї тріщини розподілена рівномірно і витягнута у напрямку проти вітру. За допомогою даних апарата Mars Reconnaissance Orbiter дослідники проаналізували поверхневу текстуру цієї породи та склали мапу первинних кратерів на ділянці, які використали для визначення віку, товщини та об’єму породи.

Рівнина Елізій, білим прямокутником виділено аналізовану ділянку навколо борозни Цербера. David G. Horvath et al.

Дослідники тлумачать аналізовану породу як наймолодший вулканічний матеріал серед наразі виявлених на Марсі. Хоча чисті пірокластичний відкладення задокументовані на Землі, Місяці та Меркурії, до цього часу на Марсі не було зафіксовано подібних добре збережених родовищ. Ця ділянка перекриває раніше утворені навколишні потоки лави, вона завтовшки у десятки сантиметрів. Щоб її утворити, обсяг лави мав становити від 11 до 28 мільйонів кубічних метрів. Вік цих відкладень складає від 53 до 210 тисяч років. З огляду на це, можливо, що глибоке джерело магми, яке живило цю ділянку, може бути активним і сьогодні. Можливо, саме воно генерує сейсмічну активність, яку фіксує сейсмометр апарата InSight.

Які наслідки для Марса це має?

Геологічно нещодавня магматична активність може мати вирішальне значення для гіпотетичного підземного життя на Марсі. Магматичний розплав може плавити лід і створювати гідротермальну циркуляцію, що зробить умови сприятливими для нещодавнього, або навіть досі існуючого життя в такому середовищі. Аналогічні місця існують на Землі, де вулканічна активність відбувається в льодовикових середовищах, як-от в Ісландії. Це утворює ділянки, на яких процвітають кріофільні організми та хемотрофи.

Нещодавно апарат InSight зафіксував два великих марсотруси та оцінив розмір марсіанського рідкого ядра приблизно у половину земного.

борозен Цербера