Морські слони спустилися на 300 метрів під воду, щоб безпечно поспати

Щоб уникнути небезпечних хижаків під час тривалого перебування у воді, північні морські слони опускаються для сну на глибину понад триста метрів, показало дослідження американських біологів. При цьому сплять вони по двадцять хвилин, а в сумі — лише близько двох годин на добу, повідомляється у статті журналу Science.

Jessica M. Kendall-Bar et al. / Science, 2023

Як простежили за сном морських слонів?

Хоч сон є критично важливим для життя ссавців, далеко не всі види можуть безпечно забезпечувати цю потребу. Особливо це стосується морських видів, які проводять більшу частину життя або й усе життя у воді, але мусять регулярно підійматися на поверхню заради кисню. Окрім цього, великим ссавцям немає, де сховатися від хижаків у воді, що робить їх уві сні ще вразливішими. Деякі види пристосувалися спати одночасно лише однією півкулею мозку, завдяки чому одним оком завжди можуть стежити за наближенням хижаків, але у тюленевих (Phocidae) такого вміння не виявляли.

Щоб детальніше розібратися у сні тюленевих, науковці Каліфорнійського університету в Санта-Круз провели досліди з північними морськими слонами (Mirounga angustirostris), які за сім місяців пошуків їжі долають понад 10 000 кілометрів у морі. Вчені прикріпили на голову та передню частину тіла 13 морським слонам датчики, які реєструють серцебиття та переміщення тварини, а також електричну активність мозку, визначаючи зокрема фази сну. Відтак простежили за піддослідними у лабораторних і природних умовах.

Як сплять морські слони?

Аналізуючи дані з датчиків, вчені зрозуміли, як поводяться морські слони під час сну та іншої діяльності. Тож використали ці знання, щоб оцінити патерни сну у 334 самок морських слонів у відкритих водах, які зробили понад три мільйони занурень за час спостереження за ними.

З'ясувалося, морські слони під час тривалих подорожей сплять усього близько двох годин на добу, що робить їх разом з африканськими слонами, які сплять стільки ж, рекордсменами за найкоротшим сном серед ссавців. При засинанні морські слони спочатку вступають хвилин на десять у фазу повільного сну, під час якого можуть зберігати вертикальну позу. Але після цього настає фаза швидких рухів очей, коли тіло паралізується. Тоді тварини перевертаються вниз головою і починають тонути, спірально опускаючися вниз на глибину від 82 до 377 метрів. Біля берега морські слони опускаються на дно на глибині до 249 метрів і непорушно сплять. Хвилин за десять тварини прокидаються і підіймаються до поверхні.

Модель показує типовий сон північних морських слонів. Jessica M. Kendall-Bar et al. / Science, 2023

На думку авторів, характерний сон морських слонів є ще одним пристосуванням уникнути хижаків. Небезпечні їм косатки чи білі акули зазвичай найбільш активні біля поверхні води, тож опускаючися на сотні метрів нижче, вони можуть поспати у більшій безпеці.

Фото в анонсі: Самка, самець і дитинча північного морського слона. Brocken Inaglory / Wikimedia Commons