GPS-станції вловили наближення землетрусу за дві години до його появи

GPS-дані з геодезичних станцій вказали на наближення землетрусу за дві години до його початку. Наразі цих даних у режимі реального часу недостатньо для побудови на основі них системи передбачення землетрусів, але з розвитком технології вони можуть допомогти вчасно сповіщати населення про небезпеку та вжити заходів для його порятунку. Про це повідомляє сайт Science з посиланням на статтю французьких вчених.

Fotos593/ Shutterstock

Що нам дають ці дані?

Поки що немає надійних способів завчасно передбачити наближення землетрусу та його силу, зокрема через неоднозначність його появи. Дослідники довгий час дискутують щодо того, чи відбувається зсув тектонічних плит раптово або ж до певної міри повільно — непомітно для людей, однак з можливістю зафіксувати ці зміни апаратами. Низка спостережень вказували на правдивість другого твердження, однак вони стосувалися окремих землетрусів і не було відомо, чи придатні для інших також. У новій роботі науковці Університету Лазурного берега проаналізували дані з 3 026 геодезичних GPS-станцій, які розташовані поблизу епіцентрів 90 землетрусів сильніших за 7 балів, що сталися в останні два десятиліття. Пристрої реєстрували зміщення земної кори з точністю до кількох міліметрів кожні п'ять хвилин, а вчені звернули увагу на всі записи за 48 годин перед землетрусом.

Так науковці помітили, що за дві години до землетрусу у земній корі відбуваються активні зміщення, які на станціях подалі від епіцентрів спостерігаються лише у 0,03 відсотка випадків. Проте наразі використати технологію для передбачення землетрусів неможливо. Для цього потрібно знати, у якому напрямку поширюватиметься зсув. Для цього необхідна щільніша мережа чутливих GPS-станцій, тоді як багато сейсмічно активних регіонів їх узагалі ще не мають.

Раніше ми писали, що алгоритм машинного навчання зумів відрізнити посеред міського шуму сигнали землетрусу.