Гліфосат послабив опірність організму комах до інфекцій

Американські дослідники описали негативний ефект популярного гербіциду гліфосату на здоров'я комах. Досліди показали, що речовина погіршує роботу імунної системи комах та змінює склад кишкового мікробіому. Зокрема, гліфосат робить комарів сприйнятливішими до інфекції малярійними плазмодіями, що загрожує людям вищим ризиком зараження малярією. Результати опубліковані в журналі PLoS Biology.

Getty Images

Що це за речовина?

Гліфосат — це найбільш поширений у світі гербіцид — засіб для боротьби із бур'янами — який використовується ще з 1970-х років. Здебільшого його застосовують у вигляді спрею, який наноситься на поверхню небажаних рослин. Препарат вбирається листками рослин і через декілька днів ті гинуть. Дія гліфосату полягає у порушенні важливого метаболічного процесу, що зветься шикиматним шляхом. Позаяк він відсутній у тварин, то довгий час вважалося, що для них гліфосат не становить загрози. Однак останніми роками почали з'являтися дослідження, які вказують, що насправді гербіцид може шкодити комахам. Одне з них виявило, що гліфосат порушує рівновагу мікробіому в кишківнику медоносних бджіл, що робить їх вразливішими до патогенів. У новій роботі вчені з Університету Хопкінса надають додаткові аргументи на користь шкоди цього засобу проти бур'янів, і цього разу небезпека стосується також здоров'я людини.

Що досліджували науковці?

Раніше група вчених з'ясували, що у грибів гліфосат перешкоджає продукції меланіну. Це пігмент, який наявний і в людини та виконує функцію захисту організму від шкідливого впливу ультрафіолетового випромінювання. Меланін притаманний і комахам, але для багатьох із них це речовина, що забезпечує нормальне функціонування імунної системи. Тож у своїй статті американські вчені вирішили перевірити, чи може гліфосат порушувати імунітет у комах.

Для цього вони провели досліди на комахах двох еволюційно далеких одне від одного видів: великій восковій молі (Galleria mellonella) та малярійному комарі Anopheles gambiae. Науковці перевіряли, якою буде після оброблення гліфосатом сприйнятливість комах до патогенних грибів у випадку з метеликом та до малярійного плазмодія у випадку з комаром.

Які результати дослідження?

Які в грибів, у досліджуваних комах теж порушувався механізм синтезу меланіну. Внаслідок цього личинки воскової молі жили помітно менше, коли їх інфікували дріжджами Cryptococcus neoformans. Подібною була ситуація і з малярійними комарами. Вони ставали більш вразливими до зараження паразитами Plasmodium falciparum, які викликають найважчу форму малярії в людей. Якщо імунна система комарів гірше бореться із плазмодіями через вплив гліфосату, це означає, що використання гербіциду загрожує людям збільшенням ризику інфікування малярією. Крім цього, вчені підтвердили результати попередніх дослідів, виявивши, що препарат змінює кишковий мікробіом у комарів. Подібний вплив мали й інші фосфатовмісні препарати, подібні на гліфосат.

Після цих результатів автори занепокоєні повсюдним використанням гліфосату та схожих сполук, оскільки вони можуть вражати популяції комах, які мають величезне значення для функціонування екосистем.