Генномодифіковані Т-клітини знищили патологічні Т-клітини

Американські вчені генетично модифікували імунні клітини мишей, щоб націлити їх на інші імунні клітини, які викликають цукровий діабет першого типу. Науковці сподіваються, такий метод імунотерапії діабету спрацює й на людях та дасть змогу запобігати розвитку хвороби. Стаття з дослідженням опублікована в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

BernardaSv / getty

Чому виникає діабет першого типу?

Наша імунна система є дуже складним механізмом, що складається з великої кількості імунних клітин та молекул, які покликані боротися з небезпечними для здоров’я чужорідними організмами або ж власними дефектними клітинами. Одним із ключових елементів системи є Т-клітини. Якщо вони виявляють патологічну клітину, приміром, інфіковану, то подають сигнали іншим імунним клітинам знищити її або ж роблять це самі. Проте механізм інколи може працювати хибно і в такому разі Т-клітини агресивно реагують на здорові клітини організму, що може призвести до розвитку таких автоімунних захворювань як діабет першого типу. Він характеризується руйнуванням бета-клітин підшлункової залози, які виробляють інсулін, тому згодом організм не може адекватно знижувати рівень цукру в крові. Але вчені з Університету Аризони запропонували новий метод лікування та профілактики цукрового діабету першого типу.

У чому полягає їхня ідея?

Науковці зосередилися на методі імунотерапії, що зазвичай використовується для боротьби з раком. Під час роботи вони модифікували за допомогою генної інженерії Т-клітини таким чином, щоб вони націлювалися та знищували імунні клітини, які атакують підшлункову залозу. Змінені клітини імітують структуру Т-кілерів, що борються з дефектними клітинами за допомогою рецептора, корецептора та трьох сигнальних модулів. Така будова визначила назву модифікованих імунних клітин — Т-клітина з п’ятимодульним химерним антигенним рецептором (5MCAR Т-клітина).

Тобто суть методики у тому, щоб штучно націлити модифікованих Т-кілерів на Т-клітини, які руйнують клітини підшлункової залози.

Це спрацювало?

Перевірку концепції науковці провели на піддослідних мишах з діабетом. Досліди показують, що 5MCAR Т-клітини успішно можуть атакувати та знешкоджувати аутоімунні CD4+ Т-клітини у тварин. Це проявилося в мишей зменшенням симптомів діабету. Надалі вчені працюватимуть над тим, щоб зробити націлення на антигени патологічних клітин ще точнішим.

Попри обнадійливі результати в мишей, наразі неможливо сказати, чи працюватиме технологія так само і в людей. Але шанси є, зважаючи на те, що схожий метод імунотерапії (щоправда, раку) 3 роки тому схвалив американський регулятор. Він називається CAR-T-клітинною терапією та полягає у перепрограмуванні власних імунних Т-клітин пацієнта для боротьби з патологічними клітинами. Нещодавно вчені показали, що таке лікування потенційно можна використати навіть проти ВІЛ-інфекції.