«Генетичний код» міст, помічені за хіхіканням видри та вперше повернений оптогенетикою зір

Розповідаємо про те, як відрізняться яйця ему карликових та материкових, яким звуком на вас відреагує довгохвоста лонтра, і що станеться із тихоходами, якщо ними жбурляти зі швидкістю до кілометра на секунду. Про це, а також про алгоритм для мапування космічного павутиння і найпопулярніші серед вчених дослідження читайте у нашому дайджесті.

Метеорологи прогнозують наступний найспекотніший рік у найближчі п’ять років

Всесвітня метеорологічна організація випустила новий кліматичний звіт, згідно з яким глобальна температура у найближчі п’ять років зростатиме і буде значно вищою, ніж у 1981-2010 роках. Причому шанс, що принаймні один рік з наступних п’яти перевищить 2016 рік, який наразі є найтеплішим, становить 90 відсотків. Дослідження спирається на дані метеорологічних центрів різних країн, а також прогнози, поєднані із реальними свідченнями, зібраними з 1960 року і дотепер.

Довгохвості лонтри поцвірінькали з людьми та загоготали, випрошуючи їжу

Одні із видрових, довгохвості лонтри, зазвичай надають перевагу спілкуватися із собі подібними лише в період розмноження, а тому про те, як саме вони це роблять, нам було відомо небагато. І дарма, адже ці тваринки мають багатий репертуар із шести типів звуків для 14 різних соціальних ситуацій! Так вони встануть на задні лапи і захіхікають, якщо побачать щось нове, поцвірінькають, якщо захочуть з вами повзаємодіяти, та звісно загарчать, якщо відчують небезпеку. Також лонри можуть кричати, якщо до них мимоволі торкнутися чи наблизитися, і гоготати, щоб привернути

увагу вас із їжею.

На вибір цієї картинки ми витратили близько 20 хвилин. Від видр неможливо відірватися. GIPHY

Яйця карликових ему не відрізнилися від їхніх материкових родичів

У другого за розмірами птаха після страуса, ему, були острівні карликові родичі. Не впевнені, що ви замислювалися над цим питанням, однак вчені вирішили з’ясувати, чи відрізнятимуться за розміром яйця птахів одного виду, які за деяких обставин були змушені зменшитися.

Карликовими їх зробили обмежені острівні ресурси, однак, з’ясувалося, що розмір їхніх яєць не змінився. Так знайдене майже повне яйце ему з острова Кінг було такого самого розміру, як і яйце материкового жителя, хоча мало тоншу шкаралупу.

Алгоритм глибинного навчання вказав на розподіл локальної темної матерії

Про те, що 80 відсотків речовини нашого Всесвіту становить темну матерію ми знаємо, і навіть знаємо, що вона впливає на рух усієї речовини в галактиках та міжгалактичних середовищах через гравітацію. Втім, реконструювати її розподіл принаймні у масштабі галактик дуже складно — нам заважають інтенсивне випромінювання диска Чумацького Шляху і міжзоряний газ з пилом.

Однак, якщо дати алгоритму дані про 17 647 галактик на відстані до 652 мільйони світлових років та швидкість їхнього руху в космосі, за гравітаційними «слідами» темної матерії, можна створити мапу космічного павутиння та темної матерії у ближньому Всесвіті. На ній астрономи побачили добре відому структуру Місцевий аркуш галактик, який з'єднує Місцеву групу та скупчення Діви, і її зв'язок космічним павутинням із Стіною Печі.

Hong et. al.

Міста світу набули унікальних для них мікробіомів

Вчені три роки збирали мікробні ДНК та РНК з лавиць, турнікетів, будок квиткових кіосків, поручнів та інших поверхонь транспортної інфраструктури 60 міст, щоб довести, що кожне місто у світі має власний унікальний мікробіом. У 88 відсотках випадків вони могли вгадати місто, з якого були взяті зразки просто за його «генетичним» матеріалом. Також цікаво, що вчені також знайшли генетичні сліди 10 928 невідомих науці видів вірусів та 748 нових видів бактерій, які очікують на їхнє вивчення. От що мав би збирати Шерлок, замість визначати попіл за 140 видами табаку.

Невідтворювані дослідження цитують більше за відтворювані

Відтворюваність експериментальних результатів є важливою частиною наукового методу, яка зараз зазнала так званої кризи відтворюваності — багато наукових досліджень важко або неможливо повторити або відтворити. Однак, це не заважає їм викликати захват у науковців, особливо економічної та психологічної сфери — невідтворюваність експериментів тільки підвищує їхню популярність.

Загалом невідтворювані дослідження процитовані у 153 рази більше за відтворювані. Причому вплинути на цю тенденцію може лише відкликання статей — результати досліджень про невідтворюваність певних робіт ніяк вчених не вражає.

Оптогенетика вперше частково відновила зір сліпому пацієнту

Чоловік зміг побачити, порахувати та доторкнутися до предметів завдяки генетичному редагуванню вченими його сітківки. Хвороба пацієнта, пігментний ретиніт, виникає через мутації в одному чи двох генах, та іноді піддається лікуванню заміщенням поламаного гена на правильний варіант. Однак, більш універсальним способом може стати керування окремими нейронами за допомогою світла, що і допомогло учаснику дослідження.

Вчені ввели в око модифіковані аденовіруси, які доставили до клітин сітківки ген світлочутливого білка та допомогли оку реагувати на світло. Потім спеціальні окуляри перетворювали зображення на світлові імпульси, які зміг бачити піддослідний.

Тихоходів перевірили на виживання після переміщення між планетами і супутниками

Вчені помістили по два-три заморожених тихоходи у заповнені водою нейлонові снаряди та зробили шість пострілів, щоб перевірити гіпотезу розповсюдження життя у Всесвіті між різними астрономічними тілами. Так з’ясувалося, що якщо тихоходам пощастить приземлитися кудись на швидкості, меншій за один кілометр на секунду (що малоймовірно), то вони зможуть пережити перенесення земного матеріалу на Місяць. Втім, поки не ясно, як сильно шкодить тваринам все ж пережитий удар, та чи зможуть вони після нього розмножуватися.

Вчені дуже люблять тихоходів за їхню здатність виживати в екстремальних умовах, а тому і не гребують стріляти ними, тримати у відкритому космосі та в умовах надзвичайної радіації і тиску. GIPHY

Вчені виростили самоорганізовані серцеві органоїди з камерою

Вирощені зі стовбурових клітин в лабораторії кількаміліметрові кардіоїди з порожниною, подібною на серцеву камеру, забилися зі швидкістю до 100 ударів на хвилину. Вчені змусили їх самоорганізовуватися, подібно до того, як вони б робили це в організмі ембріона за допомогою тих же сигнальних шляхів, як це відбувається під час ембріонального розвитку. Вже за тиждень структура утворила тривимірний двоміліметровий органоїд з усіма головними типами клітин — на ній вчені планують випробовувати ліки та вивчати розвиток людського серця.

The Mendjan Lab

Мізофонію пояснили надчутливими зв'язками в корі мозку

Якщо вас дратують (а іноді, будьмо чесними, відверто бісять) звуки жування, хропіння та інших фізіологічних активностей людей поруч, то це називається мізофонією, і за неї відповідальний ваш мозок. Так він іноді може ставати надчутливим і «вмикати» рухові ділянки вашої моторної кори у відповідь на звук. Ну тобто буквально відтворювати дії цих людей поруч у вашій голові та цим змушувати вас, м’яко кажучи, нервувати. Однак, деяким учасникам дещо допомогло імітувати ті рухи, які викликали неприємні звуки, тож можете спробувати кричати разом із дитиною поруч.

Ми тебе розуміємо, Гомер. Дуже розуміємо / GIPHY

Хвилівник привабив мух-запилювачів трупним запахом жуків

Вчені не дуже розуміли, хто запилює ендемічного для Греції виду хвилівника, а тому зібрали 1 457 квіток і проаналізували ДНК комах всередині них. Так вони побачили, що найчастіше до рослини навідувалися сціариди, наземні колемболи та павукоподібні. Однак, запилювачами виявилися все ж мухи з родини форид. Але що змушує їх летіти на квітку? З’ясувалося, що хвилівник пристосувався до уподобань цих комах і навчився виділяти затхлий, схожий на смажений арахіс запах, який виділяється також від розкладання панциру трупів жуків. До чого тут мухи? А саме необхідні рослині фориди полюбляють жити та відкладати яйця у падлі, на запах якого і схожий вироблений хвилівником аромат.

Типові фориди Греції під час цвітіння хвилівника. GIPHY