«Габбл» застав припливне руйнування зірки чорною дірою

Космічний телескоп «Габбл» допоміг астрономам простежити за руйнуванням зірки під впливом чорної діри. Подію телескоп спостерігав в ультрафіолетовому діапазоні, в якому вчені побачили перетворення зорі на тор з її матеріалу навколо чорної діри. Про нові результати роботи «Габбла» на своєму сайті розповідає NASA.

Ілюстрація події припливного руйнування, яку застав телескоп. NASA, ESA, Leah Hustak (STScI)

Ілюстрація події припливного руйнування, яку застав телескоп. NASA, ESA, Leah Hustak (STScI)

Що це за подія?

Якщо якому-небудь світилу не пощастить, воно може опинитися на орбіті, що перетинатиме припливний радіус чорної діри. Для зірки це означатиме, що величезний гравітаційний вплив чорної діри зірве її оболонку та зруйнує світило — відбудеться подія припливного руйнування. Вони супроводжуються яскравими спалахами, а навколо чорної діри утворюється акреційний диск з матеріалу зорі, що можуть фіксувати астрономи в рентгенівському та інших діапазонах.

І космічному телескопу «Габбл» вдалося спостерігати таку подію припливного руйнування зорі в ультрафіолетовому діапазоні.

Що бачив телескоп?

Першими спалах від руйнування зорі чорною дірою помітили астрономи 1 березня 2022 у ході огляду неба All Sky Automated Survey for SuperNovae. Подія отримала назву AT2022dsb та відбулася на відстані 321 мільйона світлових років від нас у галактиці ESO 583-G004. Спектроскопічні дані, які отримав «Габбл», походили від яскравої гарячої тороподібної області, яку сформував газ, який доти був зорею.

NASA's Goddard Space Flight Center, Paul Morris

Раніше ми розповідали, як наземна обсерваторія Zwicky Transient Facility застала руйнування зорі чорною дірою, що відбулося, коли вік Всесвіту складав всього 5,2 мільярда років. Ще їй вдалося зафіксувати і найближче руйнування зірки під впливом чорної діри, що відбулося на відстані 215 мільйонів світлових років від нас.