Енцелад оточив Сатурн тором з водяної пари

Космічний телескоп «Джеймс Вебб» розгледів шлейф водяної пари довжиною до 10 тисяч кілометрів, який утворився з викидів гейзерів на поверхні супутника Сатурна Енцелада. Він утворює навколо планети-гіганта тор з водяної пари, а спостереження свідчать, що Енцелад є основним джерелом води у системі Сатурна. Присвячена результатам роботи «Джеймса Вебба» стаття прийнята до публікації в Nature Astronomy та доступна як препринт.

Зображення Енцелада, отримане місією «Кассіні», а також світлина шлейфу води, який побачив «Джеймс Вебб» за допомогою камери NIRCam. NASA, ESA, CSA, STScI, G. Villanueva (NASA’s Goddard Space Flight Center), A. Pagan (STScI)

Зображення Енцелада, отримане місією «Кассіні», а також світлина шлейфу води, який побачив «Джеймс Вебб» за допомогою камери NIRCam. NASA, ESA, CSA, STScI, G. Villanueva (NASA’s Goddard Space Flight Center), A. Pagan (STScI)

Які гейзери б'ють з Енцелада?

Наземні і космічні спостереження за Енцеладом виявили, що з його поверхні вириваються потужні стовпи водяної пари, а також аміаку, метану, азоту та інших речовин, які вказали на існування під крижаною поверхнею супутника океану. Відомо, що речовина з гейзерів долітає і до зовнішнього кільця Сатурна, однак тепер, за допомогою спостережень телескопа «Джеймс Вебб», астрономи підтвердили, що саме Енцелад є основним джерелом води у системі планети-гіганта.

Що побачив «Джеймс Вебб»?

9 листопада 2022 року телескоп спостерігав за Енцеладом у ближньому інфрачервоному діапазоні за допомогою інструментів NIRSpec та NIRCam. Вони вказали, що від Енцелада до Сатурна простягається шлейф водяної пари довжиною до 10 тисяч кілометрів (майже 40 радіусів Енцелада). Його температуру оцінили у 25 кельвінів, а швидкість утворення гейзерами Енцелада пари оцінили у 300 кілограмів на секунду.

Оскільки Енцелад швидко обертається навколо Сатурна, всього за 1,37 земної доби, утворювана ним водяна пара шириться і вздовж орбіти планети, формуючи великий тор навколо неї. Потужності потоку вистачає, щоб тор стабільно лишався поблизу зовнішнього кільця Сатурна та містив у собі більше 30 відсотків всього запасу пари, утвореного Енцеладом. З огляду на це, астрономи назвали Енцелад основним постачальником води на Сатурн і його околиці.

Зображення тору пари навколо Сатурна, який утворює Енцелад, а також хімічний склад пари.  NASA; ESA; CSA; STScI; L. Hustak / STScI; G. Villanueva / NASA’s Goddard Space Flight Center

Зображення тору пари навколо Сатурна, який утворює Енцелад, а також хімічний склад пари. NASA; ESA; CSA; STScI; L. Hustak / STScI; G. Villanueva / NASA’s Goddard Space Flight Center

Більше про океан на Енцеладі ми розповідали у нашому тексті «Прихований океан».