Експериментальна терапія за два тижні усунула прояви астми в мишей

Британські вчені описали потенційне лікування астми, спрямоване проти однієї з причин проявів хвороби. Вони націлилися на сполуку, яка посилено виробляється клітинами дихальних шляхів при алергічному запаленні й призводить до структурних змін дихальних шляхів зі звуженням їх просвіту. У дослідах на мишах достатньо було двох тижнів такого лікування, щоб майже повністю усунути симптоми астми, про що написали у журналі Respiratory Research.

Getty

Наразі лікування астми є переважно симптоматичним, націленим на збільшення просвіту бронхів, або сприяє зменшенню запалення дихальних шляхів. Однак підхід спрацьовує далеко не у всіх пацієнтів і не впливає на структурні зміни, притаманні астмі й відповідальні за її симптоми, зокрема накопичення колагену в стінках дихальних шляхів, акумуляцію гладких м'язів навколо них, збільшене вироблення слизу та посилене утворення кровоносних судин, які призводять до потовщення стінок і звуження просвіту дихальних шляхів. Але вчені Астонського університету та Імперського коледжу Лондона заявляють, що знайшли потенційне розв'язання цієї проблеми.

Вчені зосередилися на вивченні ролі перицитів у структурних змінах при астмі. Ці клітини зазвичай оточують кровоносні судини, підтримуючи їхнє функціонування, але при хронічному алергічному запаленні, як при астмі, вони мігрують до осередків запалення та сприяють ремоделюванню дихальних шляхів. Досліди на мишах показали, що ця міграція перицитів відбувається у відповідь на збільшення виділення клітинами дихальних шляхів сполуки CXCL12. Коли тваринам протягом двох тижнів вводили через ніс препарат LIT-927, який блокує CXCL12, запалення в дихальних шляхах від цього не зменшилося, однак міграцію перицитів та потовщення гладких м'зяів дихальних шляхів вдалося суттєво пригнітити. Завдяки цьому у мишей майже повністю зникли симптоми пов'язані з астмою, як-то чхання, утруднене дихання й хрипи, потирання носа й згорблена постава. За п'ятибальною шкалою їхні прояви після лікування набирали у середньому 0,5 бала, тоді як у нелікованих тварин — 3,7 бала. Далі вчені хочуть з'ясувати, наскільки безпечним є довготривале лікування блокуванням CXCL12, і чи може воно поєднуватися із наявною протизапальною терапією при астмі.