«Джеймс Вебб» знайшов воду в атмосфері ультрагарячого юпітера WASP-18b

За допомогою телескопа «Джеймс Вебб» астрономи виявили сліди водяної пари в атмосфері ультрагарячого юпітера WASP-18b. Телескопу вдалося зафіксувати її попри те, що на планеті вода надовго не затримується, адже постійно випаровується під впливом батьківської зорі планети. Світило нагріває WASP-18b до майже 2 700 градусів Цельсія, пишуть астрономи у статті, опублікованій у Nature.

Ультрагарячий юпітер в уявленні художника. K. Miller / IPAC

Яку планету вивчав «Джеймс Вебб»?

Ультрагарячими юпітерами називають газових гігантів масами до 10-13 мас Юпітера, які під впливом випромінювання батьківських світил можуть нагріватися до температур у понад 1 700 градусів Цельсія. Ультрагарячі юпітери часто стають предметом досліджень астрономів, адже їх легко виявляти через розміри і близькість до зір, а нові потужні телескопи дають можливість досліджувати і склад цих екзогігантів.

У рамках своєї наукової кампанії з дослідження екзопланет, телескоп «Джеймс Вебб» націлився на відомий ультрагарячий юпітер WASP-18b. Відкрита ще у 2009 році планета знаходиться на відстані 400 світлових років від нас та володіє масою як 10,4 Юпітера. Батьківською зорею WASP-18b є молоде сонцеподібне світило, навколо якого планета здійснює оберт кожні 0,9 доби. Також WASP-18b припливно захоплена зорею, тому не має зміни дня і ночі.

Яка атмосфера на планеті?

Завдяки спостереженням за WASP-18b за допомогою спектрографа NIRISS, астрономи виявили, що у найгарячішій точці планети температура сягає 2 700 градусів Цельсія, поступово знижуючись на нічному боці WASP-18b чрез атмосферну циркуляцію. Крім того, завдяки температурній мапі WASP-18b, з'ясувалося, що вітри на планеті віють вгору над північним полюсом та вниз над південним, що вказує на вплив магнітних полів на циркуляцію.

Аналізуючи спектр світла зорі, яке проходило крізь атмосферу планети, астрономи також виявили сліди водяної пари, що вказує на те, що «Джеймс Вебб» здатен виявляти воду навіть у невеликих кількостях, враховуючи її постійне випаровування на WASP-18b.

Раніше ми розповідали, як «Джеймс Вебб» знайшов діоксид сірки в атмосфері гарячого сатурна WASP-39b.