Двоє дітей заразилися раком від матерів під час пологів

Японські дослідники описали можливість передачі раку від матері до дитини під час вагінальних пологів. Дослідження стосується двох хлопчиків із раком легень, народжених матерями з раком шийки матки. Стаття оприлюднена у журналі New England Journal of Medicine.

Клітини раку легень. Science Photo Library / Alamy

Рак у людей заразний?

Інфікування раком від іншої особини непогано вивчене для деяких тварин. Наприклад, пухлинна хвороба обличчя тасманійського диявола або трансмісивна венерична пухлина собак є типовими представниками заразного раку. У людей подібного злоякісного захворювання не виявлено, проте в дуже рідкісних випадках рак все ж може передаватися від людини до людини. Описані ситуації, коли ракові клітини передалися пацієнтам разом із донорськими органами під час трансплантації. Або ж вони можуть передаватися від матері зі злоякісною пухлиною до її дитини. Небагато що відомо про це явище, оскільки лише одна з тисячі породіль має рак, до того ж лише одна дитина на 500 тисяч хворих раком матерів заражається від них злоякісною хворобою. Нещодавно вийшла робота дослідників із Лікарні національного центру раку в Токіо, у якій вони описали одразу два випадки інфікування дітей раком від хворих матерів.

Що з дітьми?

Вчені описали хворобу двох хлопчиків із раком легень, яким, ймовірно, заразилися від матерів з раком шийки матки. В одного з пацієнтів злоякісне враження виявили у двох легенях та бронхах у віці 23 місяців після скарг на кашель, що тривав понад два тижні. В іншого діагностували пухлину лівої легені у віці шести років, після того, як хлопчик почав скаржитися на біль у грудях.

Перед вагінальними пологами обидві матері проходили тест на виявлення раку шийки матки. У матері молодшого хлопчика він виявився негативним за сім місяців до народження, але діагноз раку шийки матки вона отримала через три місяці після пологів. В іншої жінки хоча й знайшли пухлину шийки матки ще під час вагітності, остання була стабільною, а обстеження не виявило її злоякісності, тому лікарі дозволили народжувати вагінально. Її рак діагностували за допомогою повторного тесту невдовзі після пологів. Обидві жінки згодом померли.

Генетичний аналіз показав, що ракові клітини хлопчиків не мають Y хромосоми, яка притаманна більшості клітин у представників чоловічої статі. Подальше вивчення також вказало, що генетичні мутації в них подібні до таких у ракових клітинах їхній матерів. Крім того, у пухлинах дітей виявили сліди штамів папіломавірусу, які є одними з чинників розвитку раку шийки матки.

Як рак міг передатися дітям?

Науковці схиляються до думки, що інфікування відбулося безпосередньо під час пологів. Проходячи через родові шляхи, діти могли вдихнути ракові клітини шийки матки матерів. Це може пояснити, чому у хлопчиків розвинувся рак легень. Якщо б вони інфікувалися ще в утробі через плаценту, то метастази радше були б розсіяні по всьому тілу дітей: у мозку, кістках, печінці, м’яких тканинах тощо. Утім, можливо, на пізніх термінах вагітності клітини раку проникли до навколоплідних вод, звідки потрапили до дихальної системи.

Хоча описані випадки є надзвичайно рідкісними, автори наукової роботи рекомендують вагітним із раком шийки матки віддати перевагу кесаревому розтину, замість природних пологів.