Другого пацієнта запідозрили у позбуванні ВІЛ-інфекції без лікування

Американські дослідники описали другий потенційний випадок, коли пацієнтові вдалося спинити розмноження вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ) в організмі без приймання противірусних препаратів або пересадки кісткового мозку. Цим пацієнтом виявилася аргентинська жінка, яка вісім років прожила з ВІЛ-інфекцією, протягом яких у неї не було потреби приймати антиретровірусних препаратів. Результати її обстеження оприлюднені в журналі Annals of Internal Medicine.

Віруси імунодефіциту людини на зображенні з електронного мікроскопа. R. Gelderblom / RKI / dpa

Як можна вилікуватися від ВІЛ-інфекції?

Зазвичай інфекція вірусом імунодефіциту людини береться під контроль за допомогою антиретровірусних препаратів. Вони перешкоджають розмноженню вірусу в організмі, поступово знижуючи його концентрацію до мінімального рівня (менш ніж 50 копій вірусу на мілілітр плазми крові). Це дає змогу хворим доживати до літнього віку, але все ж не позбавляє від хвороби. Утім, випадки виліковування все ж відомі. «Берлінський пацієнт» та «Лондонський пацієнт» стали першими людьми, у яких вдалося знизити вірусне навантаження до рівня, коли патогенів неможливо виявити. В обох випадках це було побічним ефектом трансплантації кісткового мозку для лікування раку.

Між тим, існує можливість взяття під контроль вірусів імунодефіциту організмом самих хворих без медичного втручання. Таких людей (їхня частка усього близько 0,5 відсотків від загальної кількості хворих) називають елітними контролерами за те, що їхня імунна система здатна самостійно пригнітити розмноження ВІЛ в організмі до рівня, як при антиретровірусній терапії, або навіть нижче. Минулого року група науковців на чолі з ученими Інституту Рагона Массачусетської загальної лікарні описали потенційний механізм дії імунної системи цих людей проти вірусу, а також випадок жінки, яка прожила з діагнозом ВІЛ-інфекція 25 років, перш ніж обстеження показало, що в її організмі не залишилося функціональних копій ВІЛ, всупереч відсутності противірусної терапії. У новій роботі вчені разом із колегами Університету Буенос-Айреса повідомили про ще один подібний випадок з елітним контролером.

Про кого написали цього разу?

У дослідженні йдеться про жінку з аргентинського міста Есперанса, яка захотіла зберегти анонімність. ВІЛ-інфекцію у неї виявили 2013 року, але наступні обстеження показали, що вона є елітним контролером, тобто її організму теж вдається тримати хворобу під контролем. Вона не приймала антиретровірусних препаратів, окрім як у період вагітності між 2019 та 2020 роками. Після народження дитини (вона виявилася без ВІЛ-інфекції) лікарі провели повторне обстеження жінки.

Фахівці проаналізували геном 1,188 мільярда лімфоцитів із периферичної крові, а також 503 мільйони лімфоцитів із плацентарних тканин на предмет наявності провірусів ВІЛу — вірусних геномів, вбудованих у ДНК пацієнтки.

Що показало обстеження жінки?

Серед величезної кількості досліджених клітин аналіз не виявив вбудованих у геном та здатних до реплікації вірусів імунодефіциту. Було помічено лише сім дефектних, не здатних до реплікації провірусів, частина яких походить від клонованих клітин. Високочутливе тестування також не виявило у 4,5 мілілітра плазми крові РНК вірусу імунодефіциту.

Автори роботи припускають, що жінка є другим відомим пацієнтом, якому вдалося самостійно приборкати ВІЛ в організмі. Це наводить на думку, що явище самостійного виліковування може бути поширенішим, ніж вважається: все ще надзвичайно рідкісним, але не унікальним. Водночас вчені наголошують, що хоча вони й проаналізували величезну кількість клітин пацієнтки, неможливо точно стверджувати, що в інших її клітинах не залишилося функціональних провірусів. Але це все одно дуже обнадійливі результати, і якщо вдасться визначити точні механізми, якими організм їх досяг, стане можливим розроблення ефективних ліків, що зроблять такими успішними елітними контролерами всіх ВІЛ-інфікованих.

Оновлено о 14:44: Уточнили заголовок