Дефіцит фосфору довів африканську ліану до хижацтва

Німецькі біологи визначили, що незвичайну здатність африканської ліани Triphyophyllum peltatum переходити до хижого способу життя спричиняє дефіцит необхідного рослині фосфору. Дослідження, опубліковане в журналі New Phytologist, допоможе краще зрозуміти, як рослини перейшли від автотрофії до хижацтва.

Triphyophyllum peltatum з липким секретом на листі для захоплення комах. Traud Winkelmann / Leibniz University Hannover

Triphyophyllum peltatum з липким секретом на листі для захоплення комах. Traud Winkelmann / Leibniz University Hannover

Що це за рослина?

Triphyophyllum peltatum є рідкісною ліаною, що живе у тропіках Західної Африки. Але виділяється вона ще й тим, що часом поводиться як хижак, вирощуючи липкі листки, які захоплюють комах і сприяють їх перетравлюванню. Дотепер було невідомо, що спонукає рослину переходити до хижацтва, але вчені Ганноверського університету імені Лейбніца та Вюрцбурзького університету встановили, що виною є дефіцит важливої поживної речовини. Вирощуючи рослини у лабораторних умовах, науковці піддавали їх різному стресу, наприклад, нестачі азоту, калію чи фосфору, але лише дефіцит фосфору призвів до утворення характерних для хижої форми T. peltatum листків із липким секретом.

Після того, як рівень фосфору у ґрунті поновлюється, рослина вирощує більше звичайних, фотосинтезуючих листків. Вчені називають таке пристосування вдалим компромісом, оскільки рослині не потрібно витрачати енергію на вирощування й підтримання листок-пасток, коли у них немає потреби.