Чорношиїй фазановий голуб об'явився вперше за 140 років

Цьогорічна експедиція підтвердила, що вид фазанових голубів з острова Фергусон, якого не бачили 140 років, не вимер. Кількох особин вдалося сфотографувати та зафільмувати, утім, вид все ще перебуває під загрозою зникнення, йдеться у повідомленнях (1, 2) Корнельського університету та American Bird Conservancy.

Втрачений на 140 років чорношиїй фазановий голуб. Jason Gregg, American Bird Conservancy

Що це за голуб?

Чорношиїй фазановий голуб (Otidiphaps insularis) з острова Фергусон Папуа — Нової Гвінеї вперше був описаний 1882 року на основі двох особин. Після цього він довгий час вважався підвидом поширенішого фазанового голуба (Otidiphaps nobilis), імовірно вимерлим, оскільки більше його не зустрічали. Майже все, що про нього відомо, це те, що він має велике тіло з рудою спиною і чорною головою, а також великий, схожий на фазановий, хвіст. Але останніми роками науковці більше схилялися до того, що чорношиїх фазанових голубів все-таки слід розглядати окремим видом. Ба більше, він міг залишитися живим, на це вказували й свідчення місцевих жителів, які казали, що бачили такого птаха в лісах.

Як знайшли зниклого голуба?

У вересні 2022 року група науковців, очолювана орнітологами Корнельського університету, відправилася на Фергусон, щоб знайти птаха. Протягом місяця вони розпитували місцевих жителів, включно з мисливцями, та розміщували на острові фото- й відеокамери.

Лише за дні до кінця експедиції дослідники, що вже встигли розчаруватися, натрапили на рідкісних тварин. Камера, що її розмістили в лісі на висоті тисячі метрів над рівнем моря, зняла одну особину явно чорношийого фазанового голуба. Пізніше, при обробленні відеозаписів з'ясувалося, що ще один птах потрапив в об'єктив, надавши унікальний відеозапис.

Чорношиїй фазановий голуб. Jason Gregg, American Bird Conservancy

Так дослідники підтвердили, що вид, який вважався вимерлим майже півтора століття, насправді вижив. Однак є й погані новини. Вчені побоюються, що йому все ще загрожує вимирання. Ситуація ускладнена ще й тим, що власник землі, на якій птахів знайшли, підписав контракт із місцевою лісозаготівельною компанією на вирубування дерев. Можливо, ця ділянка є одним із небагатьох оселищ чорношийого фазанового голуба, знищення якого матиме критичні наслідки для виду. Вчені шукають фінансування, щоб повернутися на острів встановити чисельність виду й розробити кроки для його врятування.

Раніше ми писали, що й яскравого хамелеона, який століття вважався зниклим, знайшли в останні дні експедиції живим у тропічному лісі.