Білого карлика застали за відбиранням матеріалу в дуже близької зорі

Наземні обсерваторії та орбітальний телескоп Swift допомогли викрити дуже близьку пару зірок, які разом складають катаклізмічну змінну. Кожні 51 хвилину один навколо одного роблять оберт зірка та білий карлик, що забирає на себе її матеріал. Як пишуть астрономи у присвяченій відкриттю статті в Nature, знайдена ZTF J1813+4251 є ланкою, якої не вистачало для пояснення переходу таких зірок від віддалених і багатих на водень до близьких гелієвих. Тож, як говорить моделювання, на сонцеподібну зірку з ZTF J1813+4251 чекає ще більше зближення із білим карликом та перетворення на гелієве ядро.

M.Weiss / Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

У каталозі світил з огляду неба Zwicky Transient Facility (ZTF) Паломарської обсерваторії астрономам вдалося відшукати надзвичайно близьку пару зірок ZTF J1813+4251, де у зірки спектрального класу F з масою у 0,1 сонячної відбирає на себе матеріал білий карлик — кінцевий продукт зоряної еволюції. Вони належать до катаклізмічних змінних через свою взаємодію та знаходяться на відстані 2 906 світлових років від нас, обертаючись одна навколо одної всього за 51 хвилину. Це найкоротша орбіта з досі виявлених, враховуючи, що зірці-донору ще є який матеріал віддавати. Тому науковці вважають, що їм вдалося знайти систему, на яку ще тільки чекає перетворення на гелієву катаклізмічну змінну, коли від зірки-донора лишиться лише щільне гелієве ядро.

ZTF J1813+4251 додатково дослідили за допомогою космічного телескопа Swift, а також наземних обсерваторій Кека та Мауна Кеа. Зараз система дуже гаряча: білий карлик так швидко забирає на себе матеріал, що розігрівся до 12 600 кельвінів, що вдвічі гарячіше за температуру зірки-донора. Астрономи очікують, що вже в наступні 75 мільйонів років ZTF J1813+4251 перетвориться на гелієву систему, де від зірки-донора лишиться лише гелієве ядро. Це зблизить її з білим карликом так, що скоротить їхній орбітальний період до 18 хвилин, а згодом через втрату маси їх знову рознесе у просторі. Відкрита ZTF J1813+4251 поповнює діапазон відомих періодів обертання катаклізмічних змінних та є єдиною системою перехідного типу.

Руйнівні зоряні пари