Астрономи знайшли галактику з квазаром-«хотдогом»

Астрономи повідомили про відкриття квазара-«хотдога» — рідкісного типу активного ядра галактики, в якому оточена пилом надмасивна чорна діра активно поглинає матеріал батьківської галактики. Квазар містить надмасивну чорну діру масою у понад 100 мільйонів Сонць. Присвячена відкриттю стаття прийнята до публікації у The Astrophysical Journal та доступна як препринт на arXiv.

Художнє зображення галактики W2246-0526 — однієї з галактик, яка володіє квазаром-«хотдогом» у центрі. JPL / NASA

Художнє зображення галактики W2246-0526 — однієї з галактик, яка володіє квазаром-«хотдогом» у центрі. JPL / NASA

Що таке квазар-«хотдог»?

«Хотдогами» називають гарячі і запилені активні ядра галактик (Hot Dust-Obscured Galaxies, Hot DOGs), в яких надмасивна чорна діра у центрі так активно поглинає речовину, що провокує яскраве випромінювання і потужні потоки розігрітого газу та пилу з акреційного диска. Вважається, що такі квазари утворюються внаслідок злиття галактик, яке провокує падіння великої кількості газу на центральну чорну діру, що веде до спалаху випромінювання, але водночас огортає її коконом пилу. Виявити галактику з квазаром-«хотдогом» вдалося астрономам з Китайської академії наук спільно з колегами.

Яку галактику знайшли астрономи?

Новий квазар-«хотдог» W1904+4853 знайшли на червоному зсуві z=0,415. Спостереження виявили, що зоряна маса батьківської галактики квазара складає близько 30 мільярдів Сонць, а швидкість зореутворення — близько 45 мас Сонця на рік. Світність квазара оцінили в 11 трильйонів світностей Сонця, а масу надмасивної чорної діри — у 10^8,4 мас Сонця. Астрономи сподіваються продовжити спостереження за W1904+4853 за допомогою телескопа «Джеймс Вебб», щоб оцінити, як чорна діра впливає на зореутворення у галактиці та її еволюцію.

Раніше ми розповідали, як завдяки Телескопу горизонту подій астрономи сфотографували квазар, світло від якого йшло до нас 7,3 мільярда років.

червоному зсуві
Це явище отримало свою назву через те, що чим далі об'єкт, тим сильніше зміщені у червоний бік лінії його спектра. Тобто чим більша z, тим далі знаходиться об'єкт.