Астрономи вперше сфотографували тінь чорної діри з джетом

Астрономи вперше отримали пряме зображення тіні чорної діри з центру галактики М87 разом з її джетом — потужним струменем плазми, який утворився у диску з газу та пилу, що оточує чорну діру. Отриманий знімок дозволив вперше побачити, як джет пов'язаний з речовиною навколо чорної діри, яку вона поглинає. Присвячена зображенню стаття опублікована у Nature.

R.-S. Lu / SHAO; E. Ros / MPIfR; S. Dagnello / NRAO / AUI / NSF

Що видно на зображенні?

Астрономи зі США, Європи і Китаю вивчали надмасивну чорну діру, яка знаходиться у центрі галактики М87, або Мессьє 87 — гігантської еліптичної галактики, що знаходиться у 55 мільйонах світлових років від нас. Чорна діра з М87 стала першою чорною дірою, тінь якої астрономам вперше вдалося напряму сфотографувати.Більше про зображення ми розповідали у наших картках «Що таке чорна діра?».

Нові спостереження за М87 за допомогою обсерваторій GMVA, ALMA та GLT дозволили побачити не лише тінь чорної діри, а і джет плазми, який вона утворює, поглинаючи матеріал навколо. Потужний струмінь із розігнаних майже до швидкості світла частинок виривається за межі акреційного диска чорної діри — диску з газу і пилу, який оточує її внаслідок поглинання речовини навколо. Астрономам вперше вдалося напряму побачити зв'язок між джетом чорної діри та її акреційним диском.

Параболічна форма джета вказує на те, що за його формування може відповідати процес Бленфорда — Знаєка (Blandford–Znajek process), який передбачає взаємодію магнітного поля поблизу чорної діри з акреційним диском. Крім того, з огляду на зображення, джет з М87 ближче до чорної діри розширюється, що може вказувати на дію вітрів, які вирують в акреційному диску.

Також раніше астрономам вдалося отримати зображення тіні і надмасивної чорної діри з нашої галактики.

тінь