Археологи розкопали в Німеччині дерев’яну зброю віком 300 000 років

В німецькому Шенінгені археологи відкопали гарно збережені зразки дерев'яної зброї та знарядь віком близько 300 тисяч років. Всього знайшли понад 700 фрагментів деревини, серед яких виявили сліди обробки на 187. Серед них виокремили щонайменше десять списів, сім метальних палиць та 35 предметів побутового вжитку. Ці знахідки наразі є найстарішими і найкраще збереженими дерев'яними артефактами кам'яного віку, які підтвердили попередні припущення археологів про широке використання давніми людьми дерев'яних знарядь. Деталі дослідження опубліковано в журналі PNAS.

Дерев'яні списи віком близько 300 тисяч років. Minkusimages; Matthias Vogel / NLD.

Що дізналися, вивчаючи знахідки?

Перші знахідки на цьому місці були зроблені ще близько 30 років тому в відкладеннях давнього озера. Розкопані предмети виготовлені з ретельно підібраних порід дерева, що поєднують гнучкість і твердість. За допомогою 3D-мікроскопії та мікро-КТ-сканування дослідники підтвердили, що зразки пройшли через складну та багатоетапну обробку. Вік знахідок говорить про те, що їх могли виготовити або люди гейдельберзькі, або ранні неандертальці: Шенінген зазвичай асоціюють з гейдельберзькими людьми, хоча там не знайдено людських останків.

Серед знайдених артефактів є, зокрема, знаряддя, яке, можливо, використовували для чищення риби. Втім, деревина рідко зберігається протягом такого тривалого часу, тому від нижнього палеоліту збереглося дуже мало подібних знахідок. Дослідники припускають, що насправді кам'яний вік міг бути не таким вже й кам'яним, а значно більш дерев'яним. Це підтверджує, що деревина відігравала величезну роль в житті давніх людей, сприяючи розвитку суспільства та технологій.

• Деревину активно використовували і люди в поселенні середньокам’яної доби, яке розкопали в Англії. Мисливці-збирачі, що жили на березі озера 10,5 тисяч років тому, залишили багато дерев’яних та кістяних артефактів, за якими британські археологи вивчають побут людей після льодовикового періоду.