Сонячна плазма й неонові клітини. Найкращі наукові світлини лютого за журналом Nature

Редакція журналу Nature оприлюднила свою традиційну підбірку найкращих наукових зображень за місяць, що минув. У лютому до списку увійшли вражаючий своєю величчю сонячний круг, підводні гори та робот, що відкриває двері. За кожним із цих та інших відібраних зображень стоять команди науковців, що по-різному намагаються досягти спільної мети — дослідити та зробити кращим світ.

Pablo Vera / AFP via Getty

На фотографії закарбовано наслідки лісової пожежі у Чилі, яка зруйнувала 98 відсотків національного ботанічного саду країни на прибережному курорті Вінья-дель-Мар. Невелика ділянка зелені – це все, що залишилося. Крім природи, вогонь пошкодив тисячі будинків і забрав життя понад сотні людей. Влада вважає, що пожежа сталася через підпал

João Rodrigues / UPY 2024

Біолог тестує штучну морську траву, виготовлену з нейлону та сизалю (волокна сукулентної рослини Agave sisalana). Він із колегами намагається врятувати звичайних (Hippocampus hippocampus) і довгорилих (Hippocampus guttulatus) морських коників у Португалії, які залежать від луків морської трави. Штучні конструкції мають на меті відтворити природне середовище існування тварин, яке зникає внаслідок надмірного вилову риби, зміни клімату та забруднення.

Shuntaro Yamada / University of Bergen

За правильних умов стовбурові клітини з внутрішнього шару зуба — відомого як зубна пульпа — можуть стати нейронами зі специфічними формами та особливостями. Клітини пульпи зуба походять із нервового гребеня, частини ембріона, яка формує нервову систему, а також кістки обличчя та черепа. Дослідники сподіваються, що стовбурові клітини пульпи зуба одного разу знайдуть застосування в регенеративній медицині.

ROV SuBastian / Schmidt Ocean Institute

Океанознавці на борту дослідницького судна Falkor використали водолазного робота для дослідження підводних гір під час подорожі з Коста-Ріки до Чилі. Вони зіткнулися з різними екосистемами, які були домівкою для десятків нових для науки видів, у тому числі глибоководних коралів, губок, морських їжаків і омарів. Під час тієї ж експедиції вони виявили чотири нові підводні гори. Найбільша з них має висоту 2 681 метр, займає 450 квадратних кілометрів і знаходиться на глибині 1 150 метрів нижче поверхні океану.

Mario Tama / Getty

Космічний шатл NASA «Індевор», який вивели з експлуатації, піднято у вертикальне положення для постійної експозиції в його новому будинку — Авіакосмічному центрі Семюеля Ошіна в Лос-Анджелесі, Каліфорнія. Між 1992 і 2011 роками шаттл здійснив 25 місій, включаючи першу місію для обслуговування космічного телескопа Хаббл і кілька поїздок на Міжнародну космічну станцію. Його буде показано прикріпленим до величезного паливного бака та двох ракетних прискорювачів, ніби він збирається злетіти. За оцінками, реалізація проєкту триватиме до двох років.

Eduardo Schaberger Poupeau

Астрофотограф зафіксував момент величезного сонячного спалаху біля південного полюса Сонця 17 лютого. Більшість сонячних спалахів відбувається навколо екватора Сонця, а це незвичайне розташування може бути ознакою, що Сонце ось-ось увійде в найактивнішу фазу свого 11-річного циклу. Струмінь плазми заввишки 200 000 кілометрів зрештою відірвався і полетів у космос у вигляді гігантської хмари, відомої як корональний викид маси.

Qian Weizhong / VCG via Getty

На початку лютого Каліфорнія стикнулася з одним із найсильніших штормів, який випали на штат протягом шести місяців. Потужні вітри та сильні зливи спричинили раптові повені, повалені дерева і зсуви, що призвело до скрутного становища розкішних будинків у Дана-Пойнт. Потоп став результатом «атмосферної ріки» — довгого потоку вологи, що переноситься вітром.

Tyrone Siu / Reuters

Щасливі мечохвости. Вчені почали дослідження зникомих мечохвостів, оснастивши колючих створінь пристроями відстеження та випустивши їх у затоку Тун Чунг, Гонконг. Гаджети стежитимуть за пересуваннями крабів, а також збиратимуть дані про температуру води. Вважається, що зміна клімату загрожує цим стародавнім видам, спричиняючи втрату середовища проживання в регіоні.

Haoyu Xiong

На цьому відео показаний робот, який може відкрити майже будь-які двері — напрочуд складне завдання для машин. Дослідники з Університету Карнегі-Меллона навчили робота універсального відкривання, надавши йому кілька прикладів того, як відкривати певні двері, ящики та шафи. Потім вони пустили його гуляти в кампусі, щоб перевірити, чи зможе він працювати з різними кнопками та ручками, яких він раніше не бачив. Робот навчився керувати кожним об’єктом менш ніж за годину. Це відкриває шлях до машин, здатних взаємодіяти з об’єктами, з якими вони ще не стикалися.