Рожева ретроспекція: чи було в минулому все так добре?
Згадайте, як чудово було відпочивати на природі — свіже повітря, сонечко, друзі поруч! Вже й не пам'ятаєш, що вітерець був холодним, комахи лізли всюди, а ви отримали сонячні опіки. Так чому ми пам’ятаємо хороше, та обираємо не згадувати погане?
Бачити минуле, навіть якщо воно було негативним, у позитивному світлі є когнітивним викривленням під назвою «рожева ретроспекція». Коли ми не просто згадуємо минуле добрими словами, але й бачимо його кращим, ніж воно було насправді, — ми дивимось на світ крізь рожеві окуляри.
Це когнітивне упередження спільно з колегами експериментально дослідив Теренс Мітчелл зі Школи бізнес-адміністрування Університету Вашингтону у 1997 році. Студентів-психологів, які збиралися у трьохтижневу поїздку на роверах по Каліфорнії, попросили заповнити опитувальник щодо поїздки. Загалом студенти поділилися своїми враженнями кілька разів: напередодні, впродовж поїздки, та після її завершення.
Перед мандрівкою тільки 5 відсотків очікували, що можуть бути розчаровані нею, але вже під час поїздки 61 відсоток учасників не були задоволені. Проте, через деякий час, лише 11 відсотків учасників згадували, що поїздка їх розчарувала. Таким чином вчені за допомогою розповідей студентів побачили ефект рожевої ретроспекції: студенти мали більше негативних думок впродовж поїздки ніж до та після неї, але потім їхні згадки про поїздку були позитивними.
Рожеву ретроспекцію можна використати задля підвищення нашої самооцінки та самопочуття, адже ми беремо з минулого тільки кращі моменти. Але це також може мати і погані наслідки: якщо спиратися виключно на минулий досвід, можна прийняти неправильні рішення сьогодні.
Рожева ретроспекція працює тільки стосовно нашого особистого досвіду: так ми дуже добре пам'ятаємо негативні події, які сталися з нашими друзями, ніж з нами. Тож, аби зменшити вплив цього ефекту, можна звертатися до друзів та інших джерел, аби мати повну картину. А також слід прийняти і пам'ятати, що наші спогади відрізняються від того, що було насправді, і з часом вони можуть змінюватися.
Як використовує російська пропаганда дію цього когнітивного упередження? Дивіться у відео.