Оманливий ефект незворотних витрат: як ми продовжуємо інвестувати у проїграшну справу

Не можете завершити відносини, які зайшли в глухий кут? Не можете звільнитися з роботи, яка вже не приносить нічого, крім страждань? Це нормально. Справу, в яку вкладено багато ресурсів, важко взяти і кинути. Але чому так?

Коли ми схильні продовжувати вкладатися туди, куди ми вже інвестували багато зусиль, часу та грошей попри те, що справа марна та не принесе нам вигоди, то ми знаходимось під дією когнітивного викривлення під назвою “оманливий ефект незворотних витрат”.

Оманливий ефект незворотних витрат продемонстрували в своєму експерименті Халь Аркес та Катеріна Блюмер з Університету Огайо в 1983 році. Учасники їхнього експерименту купили абонементи в театр за повну ціну та зі знижкою, а вчені порахували, скільки разів за півроку учасники відвідали театр.

Виявилося, що ті, хто заплатив повну ціну, відвідували театр частіше, ніж ті хто купив абонемент зі знижкою. Вчені дійшли висновку, що більший обсяг вкладених грошей примушував учасників витрачати й більше свого часу - з метою повністю використати витрачені ресурси.

Від потрапляння під вплив оманливого ефекту незворотних витрат незахищений жоден: навіть ті люди, які добре знаються в економіці, іноді приймають хибні рішення, тому що їм шкода витрачених ресурсів. Проти цього когнітивного упередження працює відома приказка: “якщо ти опинився в ямі, то перше, що ти маєш зробити, це припинити копати”. Якщо ми зможемо визнати свої помилки та поразки, та вчасно зможемо зупинитися попри витрачені зусилля та ресурси, які ми вклали в справу, ми можемо не потрапити під дію оманливого ефекту незворотних витрат.

Як використовує російська пропаганда дію цього когнітивного упередження? Дивиться у відео.


Читайте також