Іграшки — це серйозно. Як обрати корисний подарунок дитині з наукової точки зору

Пошук подарунків на новорічні свята особливо маленьким дітям може стати справжнім випробуванням для їхніх батьків та інших родичів. На щастя, допомогти в цьому можуть дослідження з галузі нейробіології. Видання New Scientist спробувало розібратись, як обрати подарунок, який не опиниться під диваном вже наступного дня, як від типу іграшки залежить які функції мозку вона допомагає розвивати, а також яких подарунків варто уникати. Переказуємо основні тези.

GIPHY

GIPHY

Але спершу трохи історії

Можна подумати, що іграшки є відносно сучасним винаходом, але насправді вони були невід’ємною частиною життя людини протягом тисячоліть. Наприклад, знахідки з Південної Африки, віком від 60-80 тисяч років вказують на те, що діти, ймовірно, майстрували тупі, нефункціональні копії кам’яних знарядь, якими користувалися дорослі. Вважається, що ці стародавні іграшки були ключовими для розвитку когнітивних здібностей, зокрема уяви. Вона ж була необхідна для того, щоб придумувати альтернативні сценарії та нові ідеї, які згодом дозволили винайти колесо і ткацтво.

В цьому плані мало що змінилося зі стародавніх часів, і сучасні іграшки можуть бути настільки ж корисними для когнітивного розвитку дитини. Дослідники відзначають, що іграшки залежно від свого типу можуть мати глибокий і тривалий вплив на мозок.

Як іграшки впливають на мозок

Загалом, різні іграшки сприяють різним результатам. Наприклад, ляльки особливо корисні для розвитку соціальних навичок, м’ячі — для збільшення фізичного навантаження.

Науковці з Університету Чикаго виявили, що діти віком від 2 до 4 років, які граються з пазлами, кубиками та конструкторами, мають кращі просторові навички, ніж ті, хто цього не робить. Згодом ці навички допомагають у розумінні математики та природничих наук і, як було показано, дозволяють передбачити академічні успіхи дитини в цих дисциплінах.

Також особлива увага приділяється іграшкам, які допомагають розвивати виконавчу функцію — тип мислення, який дозволяє планувати, зосереджувати увагу та переключатись між кількома завданнями. Її також пов’язують з кращою академічною успішністю й ефективнішою регуляцією емоційної реакції, та взагалі вважають необхідною для досягнення людиною цілей. Виконавча функція швидко розвивається у віці від 2 до 7 років. Дослідження показали, що її можна покращити, залучаючи дітей до 10-хвилинної удаваної гри щодня. Для цього стають в нагоді ляльки, моделі потягів, аптечка — загалом усе, що стимулює уяву.

GIPHY

GIPHY

Яких іграшок краще уникати

Іграшки, які є надто жорсткими бо не дозволяють персоналізувати гру й підривають творче мислення, дуже скоро набриднуть та опиняться на дні шухляди. В академічному середовищі ці іграшки називають конвергентними — вони мають єдиний правильний спосіб гри або дуже обмежені способи використання. До них можна віднести, наприклад, обруч, який треба обережно провести навколо дроту, який дзижчить, якщо його торкнутися. Можливо, дітям буде цікаво погратися з цим перші декілька днів, але згодом інтерес неминуче згасне.

GIPHY

GIPHY

На противагу їм існують дивергентні іграшки: LEGO або магнітний конструктор, якими можна грати у дуже різноманітний спосіб. Наявні дані про те, що діти, які більше грають з дивергентними іграшками, загалом краще справляються із задачами на вирішення проблем, порівняно з тими, хто має переважно конвергентні іграшки.

Варто також уникати великої кількості іграшок. Це матиме позитивний вплив не лише на екологію та батьківський гаманець, а й на креативність дитини. Дослідження показали, що коли малюкам давали для гри від 4 до 16 іграшок, ті, у кого вибір був менший, проводили з кожним предметом більше часу і грали більш творчо.

Чи важливий гендер у виборі іграшок

На думку дослідників з Кембриджського університету, те, що іноді діти віддають перевагу гендерно-визначеним іграшкам, частково залежить від генетики, але здебільшого це визначається культурно. Наприклад, діти в селах, де немає доступу до сучасних технологій, не схильні віддавати перевагу рожевим або блакитним іграшкам.

Однак це нормально, коли у дитини все ж є власні вподобання: це показує, що вона може інтерпретувати навколишній світ і вирішувати для себе, що їй підходить більше. Задача батьків полягає в тому, щоб забезпечити дитині доступ до якомога різноманітніших іграшок аби розвивати більше навичок.

Комп’ютери у житті дитини

Нам здається інтуїтивно зрозумілим, що найкраща іграшка має бути фізичною, а не комп’ютерною. Однак, сильно демонізувати технології теж не варто.

Науковці порівняли дані про мозкову активність дітей віком від 4 до 8 років під час гри в ляльки з дорослим або самостійно, а також під час гри на планшеті. Дослідження було зосереджено на активності в областях мозку, пов’язаних із емпатією, сприйняттям перспективи та виконавчою функцією. Вчені помітили, що під час самостійної гри, ляльки сприяли більшій активностій мозку, ніж планшет. Тож, можливо, дітям краще гратися фізичними іграшками, а не комп’ютерними, коли вони наодинці.

GIPHY

GIPHY

Гратися разом важливіше

А от під час гри на планшеті в присутності дорослого мозкова активність дітей досягала того ж рівня, що й під час гри в ляльки наодинці. Інші дослідження підтверджують це: коли діти дошкільного віку граються з дорослими, у них збільшується об’єм сірої речовини у мозку, що пов’язано з прискореним когнітивним розвитком. Та й взагалі, більшість даних, які показують, що іграшки покращують когнітивні навички, походять від експериментів, у яких діти граються з дорослими, а не самостійно.

Отже, можливо, головний секрет вибору ідеальної іграшки не настільки полягає у самій іграшці, а в тому, щоб у неї було з ким гратися.